Dataspill og eSport

ESport står for ”Elektronisk Sport”, eller på engelsk ”Electronic Sports”, og brukes som et samlebegrep på konkurranser, turneringer, og andre prestasjonsutøvelser basert på dataspill. Interessen for eSport har økt kraftig i løpet av de siste årene både i Norge og internasjonalt.

Et økende antall utøvere livnerer seg av eSport på et profesjonelt eller semiprofesjonelt nivå. Samtidig har eSport utviklet seg til å bli en viktig hobby for millioner av spillentusiaster verden over. Det norske eSport miljøet begynte å vokse fram på slutten av nittitallet sammen med den norske ”dataparty”-scenen. På arrangementer som ’The Gathering’ og ’Polar Party’ kunne spillere møtes og delta i turneringer i spill som Starcraft, Counter-Strike og Quake III: Arena. På 2000 tallet fortsatte det å dukke opp flere dataparty’er samtidig som økt utbredelse av bredbånd gjorde det lettere for folk å spille med hverandre på nettet. Ranking Battles Norway, som er en forening som fokuserer på fighting-games som Street Fighter og Tekken, ble stiftet i 2007. Ranking Battles Norway arrangerer jevnlig turneringer i lokalene som de deler med Hyperion og KANDU i Akersbakken 12, Oslo.

I løpet av de siste årene har interessen for eSport eksplodert. I 2009 kom gratispillet League of legends som raskt opparbeidet seg en enorm spillerbase, og året etter kom Starcraft 2: Wings of Liberty, oppfølgeren til det klassiske strategispillet Starcaft fra 1998. Samtidig som disse spillene vokste i popularitet, hadde den teknologiske utviklingen gjort det langt enklere å kringkaste spillvideoer direkte på nett. Spillentusiaster fikk nå muligheten til se direktesendte spillturneringer på nettet, eller følge videostrømmene til favorittspillerne sine. Det voksende publikummet har ført til større pengepremier og flere profesjonelle aktører. ESport har utviklet seg til å bli ”Big Business”, spesielt i land som Kina, Taiwan, Sør-Korea og USA. Her i Europa finner vi de best etablerte eSport-miljøene i land som Sverige og Tyskland.

Norge har tidligere hatt utdøvere i verdensklasse i spill som Counter-Strike og Trackmania. På tross av dette er det mange som mener at det norske eSport miljøet ikke har greid å følge med i utviklingen og nå ligger etter mange andre land. I de mest populære spillene er konkurransen på toppnivå knallhard, og det skal mye til for at spillere skal klare å gjøre seg bemerket internasjonalt. Heldigvis har ting begynt å skje i det norske eSport miljøet. Den Norske eSport fokuserte nettsiden Arcticnova.org ble lansert under The Gathering i 2010. Ett år senere lanserte Gamer.no sin egen eSport fokuserte nettside: GamersParadise.no. 2011 ble også året da Norge fikk sitt første Barcraft, et arrangement hvor eSport-entusiaster samler seg på en sportspub for å se på Starcraft og drikke øl.


Stengt for kommentarer.

Til toppen av siden ↑