Vis ett enkelt innlegg
Gammel 9/04-2008, 03:09
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaia Vis post
Dokke er gutar, er dokke ikkje? Det er jo lov å skrive som ein mann då.
Jepp.
Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
det jeg egentlig spør om, Ole Peder er om du føler at det mangler noe i manuset ditt slik det er nå.
Jeg føler at det mangler en kvinnelig eksempelrolle, og jeg skulle ønske det var flere kvinnelige biroller skildret i settingbeskrivelsen. Boka har blitt til på inspirasjon og impuls over en sjuårsperiode, Vi har skrevet når vi har hatt noe å skrive. Og vi har redigert og kuttet og sablet ned. Selv om dette aspektet er et ... savn/problem jeg noterer meg er det langt viktigere for meg å selge en bok med tekster som har maksimal kvalitet enn å ... tekkes noen andre enn meg selv. (Jeg hadde en lurere og mer diplomatisk formulering på dette tidligere i kveld, men jfr. postingstidspunkt)
Sitat:
Opprinnelig postet av Zatharee Vis post
Har mange av prøvespillerne vært jenter? Hvis ikke, kan det kanskje forklare fraværet av kvinnelige roller til en vis grad.
På Arcon tror jeg det har vært et par håndfuller kvinnelige spillere innom. Av folk som har satt seg ned og skrevet roller til spillet vet jeg kun om to kvinner, Monica og Irene. De har skrevet Oda [finner ikke på nett] og Astra.

Sitat:
Om kvinnerollene fra byen, slik de er beskrevet, så lurer jeg på om de i større grad enn mannsrollene er definert ut fra sitt kjønn? For å uttale meg om dette måtte jeg ha hatt et sammenligningsgrunnlag (dvs. lest noen av mannsrollene), men det kan virke som om flere kvinnene defineres i forhold til sine "feminine" egenskaper. Dvs. at de enten defineres gjennom av det som man tenker på som karakteristiske feminine trekk, eller som en motpol til dem. Jeg lurer på om mennene i spillet beskrives på samme måte. ("Ivar er aggresiv som bare en mann kan være..") Det kan hende noen av (de kvinnelige) karakterene ville blitt mer levende hvis man skrev dem uten tanke på hvilket kjønn de skulle være.
a) You have m@il. b) I.o.m at det er såpass mange flere av dem (mennene) tror jeg kanskje nyanserikdommen automatisk blir noe større.
Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
det var noe av det jeg også lurte på, måten den andre karakterene blir beskrevet, og omfanget av beskrivelsene.
Her er herrerollene fra eventyret (der Mary opptrer). De er langt mer skisseaktig beskrevet enn eksempelrollene:

Conrad B.
Piperøkende, tweedhattkledte, lunefulle, mystisk-muntre Conrad B. Du vet ikke hvem du er eller hvor du kom fra, men du vet at du er en mesterdetektiv. Du ser gjennom intriger og mysterier som var de kun kingelvev med en glødende parafinlampe bak. Du deduserer der andre fortviler.
Utseende: en mann i 40-årene. Sort tilbakegredd hår, sølvgrått i tinningene. Sherlock Holmes-type hatt, stor pipe i munnviken. Lang nese, lurt smil, intelligente øyne.
Spilltips: Du knekker koder, og løser gåter. Hvis du foreslår et svar eller kommer med et løsningsforslag overfor spillederen er det gode sjanser for at du har rett i det du sier. Og du har alltid en tørrvittig kommentar på lur (men ikke så ofte at det blir irriterende).
Dramatisk egenskap: Mesterdetektiv

Tom Tickery
Du ser skjønnheten i mennesker og ting og natur og stjerner og planter og alt som lever og gror og selve livet er i grunn bare et pulserende sydende mirakel som det indre av en galakse (selv om du ikke riktig husker hva en galakse er lenger) og du fryder deg over det hele. Tom Tickery er en sann poet og svermer. Han er også biseksuell. Du vet ikke hvem du er eller hvor du kommer fra ut over dette.
Spilltips: Sverm, svev, filosofer, formuler deg åndfullt, deklamer dikt.
Dramatisk egenskap: Sjette sans. Av og til får Tom merkelige fornemmelser og innsikter. Du kan oppmuntre spillederen til å gi deg disse ved å komme med hint som ”merker Tom noe spesielt med sånn-og-sånn?” eller ”hva føler Tom i denne situasjonen.”

Rakkeren Rodney
Du ser ut som en HELT og kjeven din er firkantet og fin og har en maskulin KLØFT midt i og håret ditt er blondt og fyldig og vannkjemmet under en raff hatt, og under den elegante ullfrakken din har du en V-genser med skjorte innenfor som sitter vakkert over den svulmende brystkassen din og over bi- og tri- og absene dine og khakibuksene dine sitter stramt over beina og du er kledt i et par høye, barske ridestøvler. Denne fysikken forsøker du å leve opp til ved å snakke høyt og barskt og direkte og markere din mandighet som best du kan.

Det eneste problemet er bare at du egentlig er skvetten og engstelig av natur. Aller helst vil du bare gjemme deg bort og beskyttes av en stor, tøff eldre bror eller far eller for den saks skyld mammaen din. Men ingen av dem er her. Og faktisk er du ikke riktig sikker på hverken hvem du er eller hvor du kommer fra. Og innerst inne skremmer det deg. Veldig.
Utseende: Se over
Spilltips: Se over
Dramatiske egenskaper: Veldig feig. Veldig sterk.

Forøvrig har jeg, tross det at jeg i første post skrev at det burde være tema for en annen tråd, i løpet av dagen formulert følgende freudianske presentasjon av kosmologien i spillet:

Skapergudinnen Itra* har forlatt byen, og ingen vet hvor hun er. I toppen av Månetårnet**, universets sentrum og byens høyeste bygning, sitter edderkoppkvinnen Nindra*** og ruger. Hennes motiver er ufattbare. Dypt under byen bor Maskinguden****, som ønsker å jevne byen med jorden og omskape den i sitt eget effektive, rasjonelle bilde. Dess lenger man kommer fra Månetårnet, dess mer går virkeligheten i oppløsning.*****

* Mor (jeg er skilsmissebarn)
** Min penis
*** Alle kvinner (bortsett fra mor)
**** Far
****** Jeg vet ikke hva dette betyr.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 9/04-2008 kl 03:28
Svar med sitat