Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 9/11-2011, 18:33
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Hva er din spillerfilosofi?

For noen år siden hadde vi den inspirerende tråden Spilleder-filosofi, der folk beskrev.. vel, sin spillerderfilosofi.

Men jeg kan ikke huske at vi hadde en tilsvarende om spillerfilosofi?

Så derfor;

Sitat:
Opprinnelig postet av Parafrasering av Exar
Jeg har i det siste tenkt litt på hvordan forskjellige spillere... vel... spiller spill. Og jeg har kommet frem til at det er ganske mange filosofier der ute. Her beskriver jeg min, og lurer på om noen har noen kommentarer på den. For eksempel, er det noen som synes jeg burde gjøre ting annerledes, og i tilfelle hvordan og hvorfor?
Jeg beskriver ikke min her i første post, men lover å komme sterkere tilbake.
Svar med sitat
Gammel 9/11-2011, 22:14
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Hva er din spillerfilosofi?

Filosofi? Mjøh, men jeg har vel en holdning.

1. Her skal det skje ting, og det skal skje nå. Det trenger ikke henge på greip, det trenger ikke være gjennomtenkt, men jeg sitter ikke her for å lytte på noe dilldall. Jeg skal gjøre ting med rollen min, og hvis noen står i veien, skal jeg saktens interagere med dem også.

2. Hva driver de andre med? Det er jeg ganske nysgjerrig på. Jeg vil vite hva de gjør, lære dem (rollene som spilt av spillerne) å kjenne, føle dem på tenna og se hva som skjer hvis vi gjør ting.

3. Slå meg der det gjør vondt! Jeg vil at spillederen trekker tenna mine av og til. Slett ikke alltid! Men jeg vil ha litt motstand, så jeg kan kjenne rollen vri seg inni meg, og ha noe å leve for.

4. La meg påvirke fiksjonen. Den skal gi motstand, og ikke være super-lett å rokke ved, men det skal være mulig, og jeg skal kunne få det til av og til.

5. Drit nå i de jævla reglene, hvis de står i veien.
Gammel 10/11-2011, 08:58
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

1. Rollen skal ha en plass i verden.
Jeg prøver alltid å lage og spille en rolle på en slik måte at den er formet av, og handler i henhold til, diegesen. Det betyr ikke at rollen ikke kan være på kant med diegesen, men at det må være en påvirkning der, fra diegesen, som har formet dette aspektet ved rollen.

F.eks. spilte jeg en eks-imperiesoldat i Star Wars. Han var, på grunn av sin oppdragelse i en Imperiekontrollert kultur, skeptisk til ikkemennesker, og særlig mistenksom til Jedier. Men på grunn av en påvirkning fra en ikkemenneskelig Jedimester, forsto han at man ikke kan skjære alle over en kam. Som tar meg over til punkt 2.

2. Rollen skal utvikle seg.
Jeg driter i om det er et nytt tall på papiret eller om det er en endring i moral, tankemønster, eller allianser. Endring og utvikling skal skje.

F.eks. barbarkvinnen Skjoldborg er alltid sur og grinete. Dette er rollens "flagg", noe som jeg vil spille på. Kanskje vil skalden Trude Lutt til slutt komme igjennom Skjoldborgs harde ytre og finne gleden som gjemmer seg inni henne? Som tar meg over til punkt 3.

3. Rollearket mitt er et frierbrev til spillgruppa.
Alt som står på rollearket mitt er ting jeg vil
a) bruke i spill
b) høre nevnt i spill
c) skal bety noe i spill.
Dette gjelder ikke bare tall og stats, men også bakgrunnshistorien til rollen. Både GM og spillere oppfordres på det sterkeste å ta tak i ting ved rollen min, på godt og vondt. Så skal jeg gjøre det samme. Noe som tar meg over på punkt 4.

4. Rollen skal være i et fellesskap.
Selv om rollen er designet til å være en "ensom ulv" skal hun alltid kunne fungere i gruppa. Hun skal alltid kunne finne en måte å forholde seg til de andre på, enten ved å underordne seg, ta ledelsen, eller være en trofast venn for de andre rollene. Dette utelukker ikke at det kan være uenighet innad i gruppa.

F.eks. er presten Ewandar forelsket i kona til krigeren Logain. Til tross for at Ewandar og Logain er uenige om mange ting, vil det aldri falle Ewandar inn å prøve å få kona til Logain for seg selv. Til det har de to mennene delt for mange slag sammen, og lagt sine liv i hverandres hender. Likevel krangler de så busta fyker om hvordan de skal organisere grunnleggelsen av en liten landsby sammen.

5. Rollen skal være viktig.
Det vil si at rollen må ha en påvirkningskraft på diegesen eller på andre diegetiske personer. Hvis rottefangeren Gnomhild dør, skal noen legge merke til det, ellers er det ikke like artig å spille henne. Om ikke annet skal hun sørges over av sitt fellesskap (se punkt 4).

Det vil også si at rollen må ha en verdi for spillet. Hvis Gnomhild aldri får brukt rottefangerevnene sine, hvorfor er hun da med i historien? Dette peker også tilbake på punkt 3.

6. Det skal gjøre litt vondt å spille rollespill.
Rollen skal havne i farlige situasjoner. Det skal være spenning! Rollen skal kanskje til og med (om spillet er designet slik) dø en grusom død. Jeg peker igjen tilbake til punkt 3, og oppfordrer GMen til å bruke rollens nærmeste for å gjøre livet vanskelig for rollen. Mor blir syk, far blir arbeidsledig, søster blir nynazist, bestemor stjeler på Prix - rollen må ordne opp, eller støtte så godt hun kan. Kanskje kjæresten til rollen slår opp, eller havner i en bilulykke, eller trues av albanske gangstere. Kanskje ungene til rollen ramler i elva, stryker i matte, får kreft, eller stikker på heisatur til Roskilde og blir funnet to uker senere i Berlin med en ballong heroin i stumpen.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 10/11-2011, 19:42
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Bra punkter fra Matthijs og Maja! Jeg er veldig opptatt av at rollen min skal få lov til å virkelig få ting til å skje - jeg vil havne i skikkelig trøbbel. Og så er jeg alltid kritisk til reglene, og prøver alltid å tøye dem hvis jeg kan. Ikke minst må jeg ha lov til å tulle og tøyse litt i fiksjonen, sånn at spillet hvertfall innimellom blir litt morsomt.
Gammel 10/11-2011, 20:02
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Helt enig med alt som er skrevet, men jeg har en enkelt linje jeg bruker:

Det skal være gøyt for meg og andre når jeg spiller rollen min.

Alt handler da ellers om den felles avtalte gruppedynamikken om hvordan slikt funker - men gode punkt folkens

Skaperen av Brent Jord
Svar med sitat
Gammel 10/11-2011, 23:25
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Mange fine punkter her.

Noen av mine idealiserte ideer:

* Prøve å unngå å typecaste meg selv, lage roller som er annerledes enn det jeg har spilt tidligere.
* Involvere og samhandle med andre, både spillere og roller.
* Handle i tråd med rollen, heller enn å skjele for mye til hva som er taktisk riktig. Gjøre det rollen ville gjort.
* Men samtidig opptre på en måte som ”tjener historien” og skaper utfordringer.
* Leve meg inn i rollen langt på vei.
* Ha rom for tull og tøys, men prøve å skjerpe meg hvis det blir for mye av det gode.
* Passe på at rollen har noen tydelige mål og ambisjoner, et eller annet som motiverer ham til handling (er ikke så flink til dette, kanskje blant annet fordi jeg ikke er så flink til det i virkeligheten).
* Ta tak i/akseptere andres innspill, både spillere og spillederes, og gå videre med dem.
* Jeg liker roller som er litt intense/har indre konflikter
Svar med sitat
Gammel 14/11-2011, 16:50
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Jeg har ikke tenkt mye over dette, men:

Jeg liker å lage roller som er annerledes, men uten å bli åpenbare "deviants" og "loners". Jeg vil også ha roller som er sammensatte, og ikke bare har et dominerende trekk. Gjerne også trekk som virker internet motsettende.

Jeg liker å inkludere de andre spillerne. Det verste jeg vet er spillere som kjører sololøp, som er intrigemakere eller som ikke tenker på de andre rollenes trekk. Det er viktig for meg at alle er med.

Jeg liker å si ja. Både i rollen min og generelt. Kaster noen en ball så vil jeg gjerne ta den i mot og leke med den. Jeg liker også å kaste ball, og se at andre leker med den. Rollespilling er samspill.
Gammel 15/11-2011, 10:23
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg er jo veldig analytisk av meg, så mitt innlegg her er egentlig ting jeg først og fremst har gjort i mange år rent intuitivt, og først nå har strukturert nok til å kunne skrive det ned. Det hjelper ikke hvor mange av disse punktene som blir oppnådd så lenge spillgruppa består av knehøner og selve spillpremisset er kjedelig/uinteressant.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 15/11-2011, 21:56
havard sin avatar
havard havard er offline
Medlem

Som Tomas sier:

- Spille for å ha det gøy
- Alle har ansvar for at de andre også har det gøy, inkl GM.
- Ta tak i trådene GM og medspillere legger ut
- Være sånn passe seriøs og passe avslappa
- Ta med snop til alle

-Håvard

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 06:43.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia