Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/04-2008, 15:24
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Noen spørsmål til deg som er kvinne

Hei og hå, det er noe jeg lurer litt på.

Jeg og Martin har skrevet et rollespill som vi begynner å bli ganske så fornøyd med og planlegger å gi ut til sommeren. Noe jeg bet meg merke i for et halvt års tid siden, og igjen nå, er at det er forsvinnende få kvinnelige biroller i settingbeskrivelsen vår. Og ingen av eksempelrollene er kvinnelige. Dette er overhodet ikke noe bevisst grep fra vår side, det har bare blitt sånn (og jeg vet ikke riktig hvorfor). Nå har vi brukt sju år på å lage dette manuskriptet, og jeg kjenner ikke veldig for å tvinge ut av meg mange ekstra kvinnelige biroller og rollebeskrivelser sånn i siste liten, men jeg er uansett litt nysgjerrig: har dette noe å si? Er det et problem, eller er det et fett så lenge boka er på stell sånn ellers? (Og hvis det har noe å si, hva har det å si og hvorfor?)

Jeg tror jeg ville bitt meg merke i det dersom jeg hadde lest et rollespill der situasjonen var reversert, men da tror jeg også det ville vært gjort et eksplisitt poeng av den høye kvinnetettheten (Nicotine Girls, Macho Women With Guns).

(Øvrig freudiansk symbolikk i manus og annen underbevisst gugge man evt. måtte kunne lese ut av verket får bli tema for en annen tråd.)

(Folk med utovertiss har selvsagt også lov til å synse litt i denne tråden, som for min del godt kan få utvikle seg til en mer generell samtale om denne tematikken.)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 8/04-2008 kl 15:58
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 15:37
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

sånn egentlig, bryr jeg meg ikke mye.
så lenge det er et bra rollespill, settingen apellerer så er jeg fornøyd.

om du skulle tvinge ut (som du sier) kvinnelige biroller, så vil de bare bli elendige.
"siste liten arbeid" syns.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 16:15
Zatharee sin avatar
Zatharee Zatharee er offline
Medlem

Ja, jeg synes dette er viktig.

Jeg tror jeg ville synes en rollespillbok som helt manglet eksempler på kvinnelige biroller og eksempelroller var ganske påfallende, og dette ville nook bidra negativt til min spillelyst. En fiktiv verden burde kunne være befolket av mennesker av begge kjønn, det er rett og slett underlig for meg hvis den ene gruppen ekskluderes i beskrivelsen av spillverdenen. Jeg mener at et rollespill som skal appellere til et blandet publikum bør inkludere eksempler på roller både for de som ønsker å spille kvinner og menn (enten dette sammenfaller med deres eget kjønn eller ikke). Selv synes jeg alltid at det er kult å se rollespill som klarer å bryte kjønnsbarriærene, og inkludere utradisjonelle kvinnelige roller i beskrivelsen av spillet. Når man bare ser mannlige eksempler på krigere, tyver, magikere og ferdamenn (f.eks) i en rollespillbok så er det lett å få den oppfatningen at det bare er menn som driver med disse tingene i den aktuelle spillverdenen. Det er synd.

Og jeg synes kimen til spennende spill også økes med inkluderingen av forskjellige kjønn blant birollene. Det kan føre til mer interessant spenning mellom spillerroller og biroller når de er av forskjellig kjønn, mulighetene til å innføre diverse intriger økes i det det åpnes nye aspekter rollene kan spille på (forelskelser, forføringer, og diverse andre forviklinger). Det er selvfølgelig ingenting som stopper grupper fra å lage egne biroller utover de som står i boka, men til å begynne med, og spesielt for ferske spillere, vil boka fungere som et rammeverk for hva som går an å gjøre med settingen, og da synes jeg at det er veldig synd at aspekter som dette ekskluderes.

Jeg synes ikke det er spesielt viktig at kjønnsfordelingen er nøyaktig 50/50, men det bør ideelt sett være mange nok eksempler til at man ser et visst mangfold av muligheter for begge kjønn.

Jeg er også veldig nysgjerrig på hvorfor "det bare ble sånn", hvorfor spillet har fått den kjønnsfordelingen det har. Du sier du ikke vet, kan dette være noe det er verdt å tenke over og prøve å finne ut av? Hva har dere tenkt da dere lagde roller til spillboka? Er det slik at når dere trekker en rolle opp av hatten, blir det per default en mann med mindre det er meget spesifikke omstendigheter/egenskaper/krav til rollen som KREVER det motsatte? Er det arketyper/fordommer/kjønnsroller dere bærer med dere som gjør det vanskeligere for dere å lage en kvinnelig rollefigur enn en mann? Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg kan ikke la være å lure..

Har dere forresten tenkt over hvordan kjønnsrollene utarter seg i spillverdenen? Dette er et spørsmål som jeg skulle ønske flere spill tok opp, og som jeg tror vil berike spillopplevelsen (min, ihvertfall) hvis man besvarer.
"God does not play dice with the universe; He plays an ineffable game of His own devising, which might be compared, from the perspective of any of the other players [i.e. everybody], to being involved in an obscure and complex variant of poker in a pitch-dark room, with blank cards, for infinite stakes, with a Dealer who won't tell you the rules, and who smiles all the time." -Good Omens
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 16:47
Medlem

Takk for grundig svar!
Sitat:
Opprinnelig postet av Zatharee Vis post
Jeg er også veldig nysgjerrig på hvorfor "det bare ble sånn", hvorfor spillet har fått den kjønnsfordelingen det har. Du sier du ikke vet, kan dette være noe det er verdt å tenke over og prøve å finne ut av? Hva har dere tenkt da dere lagde roller til spillboka? Er det slik at når dere trekker en rolle opp av hatten, blir det per default en mann med mindre det er meget spesifikke omstendigheter/egenskaper/krav til rollen som KREVER det motsatte? Er det arketyper/fordommer/kjønnsroller dere bærer med dere som gjør det vanskeligere for dere å lage en kvinnelig rollefigur enn en mann? Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg kan ikke la være å lure..

Har dere forresten tenkt over hvordan kjønnsrollene utarter seg i spillverdenen? Dette er et spørsmål som jeg skulle ønske flere spill tok opp, og som jeg tror vil berike spillopplevelsen (min, ihvertfall) hvis man besvarer.
Skal me sjå.. skal freiste å ta det punktvis:

- Du sier du ikke vet, kan dette være noe det er verdt å tenke over og prøve å finne ut av?
Jepp, absolutt. Prøver blant annet med denne tråden. Jeg har rett og slett ikke hatt noen særlig høy bevissthet rundt spørsmålet under jobbingen med boka, men det slo meg altså da jeg redigerte settingkapittelet på nytt i fjor sommer og fant at bare 8 av 40 navngitte biroller i settingen var kvinner. Har skrevet litt om det her.

- Hva har dere tenkt da dere lagde roller til spillboka?
De fleste av eksempelrollene kommer fra kampanjer som har blitt spilt, og mange av dem er skrevet av andre spillere. Vi har valgt ut de vi synes var best skrevet/mest interessante/ga et godt bilde av mulighetene i settingen.

Det slo meg når jeg kikket over det nå at det var merksnodig at det ikke var noen kvinnelige eksempelroller. Når det er sagt er det én kvinnelig rolle i eksempeleventyret (rollene i dette eventyret er litt mer kortfattet beskrevet enn eksempelrollene i rollekapittelet). Det er også kvinnenavn i beskrivelsen av eksempler på dramatiske egenskaper man kan ha. Jeg tror det dukker opp en del kvinnenavn også i andre eksempeltekster og i de skjønnlitterære snuttene.

Det med kjønnsaspektet har nok ihvertfall jeg vært rimelig ubevisst på. Nå nærmer den virkelige deadline seg med stormskritt, og det er i seneste laget å skrive om manus enda en gang (og som Dina er inne på vil jeg liksom ikke klemme noe ut av meg i siste liten bare for å gjøre det). Men det er refleksjoner og en diskusjon det kan være verdt å ta med seg videre.

- Er det slik at når dere trekker en rolle opp av hatten, blir det per default en mann med mindre det er meget spesifikke omstendigheter/egenskaper/krav til rollen som KREVER det motsatte? Er det arketyper/fordommer/kjønnsroller dere bærer med dere som gjør det vanskeligere for dere å lage en kvinnelig rollefigur enn en mann?

Vet ikke riktig, men det er litt påtagelig. Itras by er en ganske personlig greie for meg, i den forstand at jeg har grafset mye rundt i fantasi og underbevissthet på jakt etter inspirasjon.. kanskje det er litt sånn at man er seg selv nærmest?

- Har dere forresten tenkt over hvordan kjønnsrollene utarter seg i spillverdenen? Dette er et spørsmål som jeg skulle ønske flere spill tok opp, og som jeg tror vil berike spillopplevelsen (min, ihvertfall) hvis man besvarer.

Det er noen av kvinnerollene som er bevisst lekende med "tradisjonelle" kjønnsrollemønstre, men det kan nok tenkes at det implisitte budskapet vi formidler ved dette er at dette er at disse er unntakene som beviser regelen.

Itras by er 20-tallsaktig, men langt, langt, langt fra historisk korrekt. Kvinnefrigjøringen hadde (tror jeg ) en viktig bølge/fase i mellomkrigstiden (husker jeg riktig nå? Litt samme effekt som ved andre verdenskrig, at kvinnene hadde vært i arbeid mens mennene var i krigen etc). Jeg mener en kvinnerolle i byen kan være hva som helst og at kjønnet hennes ikke skal legge noen begrensninger/føringer, men jeg vet slett ikke om det er noe vi lykkes med å formidle i spillteksten.

Per i dag finnes det ikke noe eget avsnitt om kjønnsroller i byen. Det er kanskje en idé.

Noen kvinneroller fra byen: (det er nesten pinlig å merke seg i hvor stor grad disse er vinklet inn mot eller nevner utseende og seksualitet.... Om noen ønsker en nærmere titt på manus er det forresten bare å smelle over en mail på ole.peder.giaever[]gmail.com)

Mary (rolle fra introduksjonseventyret)
Mary, Mary, Mary. Jenta som aldri forstod hvorfor jenter skulle være så jentene. Hvorfor de ikke kunne løpe fortere, hoppe høyere, slå hardere og nå lenger enn guttene. Som ikke holder igjen eller tilbake for å si og gjøre det hun mener er rett. Du vet ikke hvem du er eller hvor du kommer fra ut over dette. Du har på deg en festkjole i 20-tallsstil, klokkehatt og pelsfrakk.
Spilltips: Du balanserer et sted i grenselandet mellom femininitet og maskulinitet. Noen vil kanskje oppføre deg som aggressiv og frekk, andre vil falle pladask for din ynde.
Utseende: Vakker som kun en kvinnelig rolleperson kan være (hoho, legg merke til denne formuleringen), med lange blonde lokker, formfullendt kropp og dypbrune dådyrøyne.
Dramatisk egenskap: Atlet

Barbara ”Bobby” Beauchump
”Jeg kom en gang for noen år siden i skade for å forlove meg med Bobby, men fikk heldigvis på en taktfull og, om jeg må si det selv, ikke så rent lite listig måte avverget en varig forbindelse oss imellom. Ikke det at hun ikke er svært vakker, for det er hun, med sorte krøller, bestemt oppstopper og arge brune øyne - men med Bobby har man som regel ikke annet valg enn å bli revet med strømmen, og jeg blir utslitt og nervøs etter bare noen dager i hennes selskap.”
- Thomas Chesterfield

Barbara ”Bobby” Beauchump er en moderne kvinne, og lever til sin fars fortvilelse en frigjort tilværelse. Hennes far, Kenneth Beauchump eier en rekke lagerbygninger ved havnen, som han leier ut til importselskap og fabrikkeiere. Ved siden av dette er han en av byens dommere. Han er visstnok meget streng, men det legger ingen demper på Bobbys utsvevende liv. Den bestemte unge damen har nedlagt flere av byens mest ettertraktede ungkarer, og knust mangt et hjerte på sin vei. For tiden er hun sporadisk tilknyttet en av futuristenes celler, som hun ble hengende fast ved etter å ha vært sammen med deres bombeekspert Frederico Cordelli en kort stund. Bobby simpelthen elsker futuristenes fremadstormende ideologi og livsfarlige aksjoner.

Josephine Buckle
Josephine Buckle arbeider som sekretær ved importkompaniet Ulbrecht & Sønn. Kompaniet mottar leveranser av byggematerialer fra de mystiske sorte skipene som ukentlig kommer ut av tåkebankene i sør. Familien Ulbrecht har en privilegert stilling og er svært velstående, men nok om dem. Frøken Buckle arbeider for Harry Tubwinkle, mellomleder i salgsavdelingen. Arbeidet hennes består i å besvare telefoner, ta diktat, fakturere, stensilere, føre timelister med videre. Hun er en kvinne i tyveårene, og ser ganske godt ut. Håret hennes er blondt, og hun er litt lubben.

Det spesielle med frøken Buckle er at været i Itras by avhenger av hennes humør. Når hun er glad skinner solen, når hun er sint lyner og tordner det, når hun er melankolsk er været grått og når hun er trist regner det. Klimaet i Itras by er temperert. Vår følger vinter, og høst følger sommer. Dette har ikke frøken Buckles humør noen innvirkning på; men variasjonen innenfor hver årstid følger hennes luner. Hun er som de fleste av oss. Noen dager har hun det bra, andre er hun lei seg. Det kan vel likevel bemerkes at Buckle har en viss tilbøyelighet til tungsinn og melankoli, derav de store mengder nedbør i byen. Man kan også ane en tendens til ekstra dårlig vær på mandager, og at det gjerne lysner opp omtrent ved kontortidens slutt.

Juliet Forbes
Juliet Forbes, livskunstneren, nærmer seg nå åttisyv. Hennes åttiende år var bra, hun var lykkelig og fikk spesielt gode omtaler, men årene etter det har det gått nedover med henne. Sexlivet har blitt dårligere etter at yndlingselskeren hennes gikk bort, hun er ikke lenger så glad i vin, og bena hennes er for skjøre til å gå turer langs elven. Anmeldelsene av de siste årene bærer preg av fraser som ”stadige gjentaleser av de samme temaene” og ”uinspirert, upåfallende, og rett og slett u-interessant; frk. Forbes har mistet sin gamle glød”
Forbes vet at hun ikke har mange år igjen, og kunne ha ønsket døden velkommen som en spektakulær slutt på et strålende liv… men ikke, ikke, i den bølgedalen hun nå har kommet til. Det siste året har hun vært på utkikk etter et oppsving, en skandale, kanskje, eller et romantisk eventyr, en eller annen hendelse hun som livskunstner kunne stille ut for verden. Imidlertid er det ikke bare anmelderne som ser ut til å ha mistet interessen; i Kirkehaugens kunstnersirkler blir hun også allment behandlet som om hun var usynlig.

Havfruestimer
Hvert tyvende år trekker havfruene til Skjelløya for å gyte. Havfruene er oversjøisk vakre skapninger, med overkroppen til en naken kvinne og halen til en stor grønn fisk. Havfruestimene forviller seg fra tid til annen inn i fiskegarn og tegner som er lagt ut i området, og det hender at uheldige havfruer får fiskekroker i seg. De hevner seg ved å synge forheksende sanger som lokker fiskerne til å styrte seg i havet for å være med havfruene. Dette har igjen ledet fiskersamfunnene til å frykte havfruene, og det finnes eksempler på at havfruer som blir trukket om bord pines til døde. Resultatet av alt dette er et bittert hat mellom havfruene og fiskerne.

Noen eksempeltekster der kvinnenavn er brukt:

FOTOGRAFISK HUKOMMELSE – ”Vent et øyeblikk, mine herrer. Er ikke personasjen på den andre siden av gaten den selvsamme tyveknekten vi kom over mens han var i ferd med å stjele den uerstattelige Oldtidskrukken fra museet? Rett nok har han kledt seg ut som en rikmann, men den sølvskimrende barten har brent seg fast i mitt sinn.” Edith har vist seg å være en ualminnelig nyttig bekjentskap for herrene i Forbundet for Oldtidsminnenes erverv og beskyttelse, det være seg når det gjelder å skille skrot fra antikviteter, huske svaret på fortidens gåter eller, som i tilfellet over, identifisere tyveknekter.

HISSIGPROPP – Wilhelmina har et farlig temperament. Hvis ting går henne imot, hvis folk er oppsetsige mot henne, eller for den saks skyld hvis undergrunnsbanen er forsinket tar hun ikke mye for å fly i flint, skjelle ut folk og kaste gjenstander veggimellom. Ytterst sjelden har hun endog gått fysisk til angrep på dem som kommer i veien for henne. ”Kort lunte” er en hyggelig måte å beskrive hennes tilstand, ”hespetre” en mindre hyggelig.

KALDBLODIG – Det skal noe til å vippe Mina av pinnen. I situasjoner der andre gjør i buksen av frykt stirrer hun døden i hvitøyet mens et hånflir kruser hennes lepper. Det vandrende liket som får hennes kumpaner til å legge på flukt enser hun knapt. Der andre reagerer med sorg og jammer gjør Mina en nøktern analyse av situasjonen uten å fortrekke en mine.

Emilia lener seg ut av vinduet, hviler vekten av overkroppen på albuene. Vinduskarmen er kald mot huden. Hun hever sigaretten til leppene, lar røyken gli ned i lungene. Utenfor vinduet er det en liten plass med fontene. Plassen er dekket av snø, fontenen likeså. Hjulspor gjennom snøen avslører brostenene. Støveltråkk leder fra bygget hun befinner seg i, over plassen, og inn i parken som strekker seg ut foran bygget. Apeparkens trær bærer et tynt lag av snø. Hun følger støvelsporene med blikket, til de forsvinner blant de nakne grenene. Et sted langt inne i parken beveger en skikkelse seg. Emilia puster røyk og nipper til vinen. Idet hun snur seg, ser hun at Hugo har våknet. Overkroppen hans er bar, dekket med mønstre. Han bærer fremdeles djevelmasken. I hendene holder han et stort fotografiapparat, et slik som pressefolk bruker.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 8/04-2008 kl 16:52
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 18:20
Kaia Kaia er offline
Medlem

Hmmm.... Syns det var kult i seg sjølv at du kom på å spørre om dette. Eg syns det blir veldig tydeleg at eksempelrolle og biroller er skrevne av menn og liksom beskrive utanfrå. Det er ikkje noko problem for min del. Psst: Dokke er gutar, er dokke ikkje? Det er jo lov å skrive som ein mann då.

Rolla Mary likar eg ikkje i det heile tatt, eg trur eg ville himla med augene og prøvd å bytte inn den rolla. (Rolla er kort oppsummert "guttejente" og det er alt som er med den rolla - men det er kanskje bare mine briller...)

Derimot syns eg Josephine Buckle og Juliet Forbes er kjempeherlige. Får lyst å spele Itras by nooooo. Eksempeltekstane funkar også som bare det.

I tjuetalets og kanskje Itras by sin samanheng ser eg for meg at det er ei generasjonskløft i kjønnsrollemønsteret. Eg tenker meg at dei gamle og middelaldrande kvinnene i hovudsak er meir opptatt av det tradisjonelt korrekte og dei yngre er meir lausslupne; men at det finst unntak både blant den yngre og eldre garde.
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 18:52
Forbundsstyret (vara)

jeg fikk også lyst til å spille..

Sitat:
Derimot syns eg Josephine Buckle og Juliet Forbes er kjempeherlige.
jeg må si meg enig, de var to herlige. fantastiske karakterer..

med tanke på settingen, så faller det seg (slik jeg ser det) ganske naturlig at det ikke er så mange fremtredende kvinnekarakterer, og jeg tror ikke dette vil ha negativ påvirkning.
men igjen, kampanjen har mye å si her.
rundt 20 tallet hadde kvinner forskjellige jobber i samfunnet. la oss heller spørre hvor viktig det er å stille dem i et lys, og om de har noen påvirkning på spillet, slik det bør spilles.

det jeg egentlig spør om, Ole Peder er om du føler at det mangler noe i manuset ditt slik det er nå.
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 19:17
Zatharee sin avatar
Zatharee Zatharee er offline
Medlem

Har mange av prøvespillerne vært jenter? Hvis ikke, kan det kanskje forklare fraværet av kvinnelige roller til en vis grad.

Om kvinnerollene fra byen, slik de er beskrevet, så lurer jeg på om de i større grad enn mannsrollene er definert ut fra sitt kjønn? For å uttale meg om dette måtte jeg ha hatt et sammenligningsgrunnlag (dvs. lest noen av mannsrollene), men det kan virke som om flere kvinnene defineres i forhold til sine "feminine" egenskaper. Dvs. at de enten defineres gjennom av det som man tenker på som karakteristiske feminine trekk, eller som en motpol til dem. Jeg lurer på om mennene i spillet beskrives på samme måte. ("Ivar er aggresiv som bare en mann kan være..") Det kan hende noen av (de kvinnelige) karakterene ville blitt mer levende hvis man skrev dem uten tanke på hvilket kjønn de skulle være.

Men det kan uansett være kult å spille og leke med tradisjonelle kjønnsroller/og -oppfatninger, men jeg tror det blir mest vellykket hvis man gjør det bevist, og hvis det ikke bare er kvinnene som blir beskrevet på denne måten.

Hvis du har lyst på mer utfyllende kommentarer må jeg nesten lese hele manuset, noe jeg forresten godt kunne tenke meg å gjøre. Har gledet meg til Itras By. Sender deg en mail, jeg.
"God does not play dice with the universe; He plays an ineffable game of His own devising, which might be compared, from the perspective of any of the other players [i.e. everybody], to being involved in an obscure and complex variant of poker in a pitch-dark room, with blank cards, for infinite stakes, with a Dealer who won't tell you the rules, and who smiles all the time." -Good Omens
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 19:44
Forbundsstyret (vara)

Sitat:
Jeg lurer på om mennene i spillet beskrives på samme måte. ("Ivar er aggresiv som bare en mann kan være..") Det kan hende noen av (de kvinnelige) karakterene ville blitt mer levende hvis man skrev dem uten tanke på hvilket kjønn de skulle være.
det var noe av det jeg også lurte på, måten den andre karakterene blir beskrevet, og omfanget av beskrivelsene.
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 8/04-2008, 20:38
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Da Magnus, jeg og Martin spilte med Ole Peder som GM i den Første Kampanjen, hadde vi gutteroller som alle hadde kjærlighetsforhold til jente-biroller. Ah, denne objektifiseringen av kvinneskikkelsen...

Hadde jeg lest denne tråden bare for noen uker siden, ville jeg absolutt forsøkt å spille en kvinne. Jeg ble nesten fristet til å "reverse engineere" Gardist Pøbelmaker (min nåværende rolle) til det motsatte kjønn.
Gammel 9/04-2008, 03:09
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaia Vis post
Dokke er gutar, er dokke ikkje? Det er jo lov å skrive som ein mann då.
Jepp.
Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
det jeg egentlig spør om, Ole Peder er om du føler at det mangler noe i manuset ditt slik det er nå.
Jeg føler at det mangler en kvinnelig eksempelrolle, og jeg skulle ønske det var flere kvinnelige biroller skildret i settingbeskrivelsen. Boka har blitt til på inspirasjon og impuls over en sjuårsperiode, Vi har skrevet når vi har hatt noe å skrive. Og vi har redigert og kuttet og sablet ned. Selv om dette aspektet er et ... savn/problem jeg noterer meg er det langt viktigere for meg å selge en bok med tekster som har maksimal kvalitet enn å ... tekkes noen andre enn meg selv. (Jeg hadde en lurere og mer diplomatisk formulering på dette tidligere i kveld, men jfr. postingstidspunkt)
Sitat:
Har mange av prøvespillerne vært jenter? Hvis ikke, kan det kanskje forklare fraværet av kvinnelige roller til en vis grad.
På Arcon tror jeg det har vært et par håndfuller kvinnelige spillere innom. Av folk som har satt seg ned og skrevet roller til spillet vet jeg kun om to kvinner, Monica og Irene. De har skrevet Oda [finner ikke på nett] og Astra.

Sitat:
Om kvinnerollene fra byen, slik de er beskrevet, så lurer jeg på om de i større grad enn mannsrollene er definert ut fra sitt kjønn? For å uttale meg om dette måtte jeg ha hatt et sammenligningsgrunnlag (dvs. lest noen av mannsrollene), men det kan virke som om flere kvinnene defineres i forhold til sine "feminine" egenskaper. Dvs. at de enten defineres gjennom av det som man tenker på som karakteristiske feminine trekk, eller som en motpol til dem. Jeg lurer på om mennene i spillet beskrives på samme måte. ("Ivar er aggresiv som bare en mann kan være..") Det kan hende noen av (de kvinnelige) karakterene ville blitt mer levende hvis man skrev dem uten tanke på hvilket kjønn de skulle være.
a) You have m@il. b) I.o.m at det er såpass mange flere av dem (mennene) tror jeg kanskje nyanserikdommen automatisk blir noe større.
Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
det var noe av det jeg også lurte på, måten den andre karakterene blir beskrevet, og omfanget av beskrivelsene.
Her er herrerollene fra eventyret (der Mary opptrer). De er langt mer skisseaktig beskrevet enn eksempelrollene:

Conrad B.
Piperøkende, tweedhattkledte, lunefulle, mystisk-muntre Conrad B. Du vet ikke hvem du er eller hvor du kom fra, men du vet at du er en mesterdetektiv. Du ser gjennom intriger og mysterier som var de kun kingelvev med en glødende parafinlampe bak. Du deduserer der andre fortviler.
Utseende: en mann i 40-årene. Sort tilbakegredd hår, sølvgrått i tinningene. Sherlock Holmes-type hatt, stor pipe i munnviken. Lang nese, lurt smil, intelligente øyne.
Spilltips: Du knekker koder, og løser gåter. Hvis du foreslår et svar eller kommer med et løsningsforslag overfor spillederen er det gode sjanser for at du har rett i det du sier. Og du har alltid en tørrvittig kommentar på lur (men ikke så ofte at det blir irriterende).
Dramatisk egenskap: Mesterdetektiv

Tom Tickery
Du ser skjønnheten i mennesker og ting og natur og stjerner og planter og alt som lever og gror og selve livet er i grunn bare et pulserende sydende mirakel som det indre av en galakse (selv om du ikke riktig husker hva en galakse er lenger) og du fryder deg over det hele. Tom Tickery er en sann poet og svermer. Han er også biseksuell. Du vet ikke hvem du er eller hvor du kommer fra ut over dette.
Spilltips: Sverm, svev, filosofer, formuler deg åndfullt, deklamer dikt.
Dramatisk egenskap: Sjette sans. Av og til får Tom merkelige fornemmelser og innsikter. Du kan oppmuntre spillederen til å gi deg disse ved å komme med hint som ”merker Tom noe spesielt med sånn-og-sånn?” eller ”hva føler Tom i denne situasjonen.”

Rakkeren Rodney
Du ser ut som en HELT og kjeven din er firkantet og fin og har en maskulin KLØFT midt i og håret ditt er blondt og fyldig og vannkjemmet under en raff hatt, og under den elegante ullfrakken din har du en V-genser med skjorte innenfor som sitter vakkert over den svulmende brystkassen din og over bi- og tri- og absene dine og khakibuksene dine sitter stramt over beina og du er kledt i et par høye, barske ridestøvler. Denne fysikken forsøker du å leve opp til ved å snakke høyt og barskt og direkte og markere din mandighet som best du kan.

Det eneste problemet er bare at du egentlig er skvetten og engstelig av natur. Aller helst vil du bare gjemme deg bort og beskyttes av en stor, tøff eldre bror eller far eller for den saks skyld mammaen din. Men ingen av dem er her. Og faktisk er du ikke riktig sikker på hverken hvem du er eller hvor du kommer fra. Og innerst inne skremmer det deg. Veldig.
Utseende: Se over
Spilltips: Se over
Dramatiske egenskaper: Veldig feig. Veldig sterk.

Forøvrig har jeg, tross det at jeg i første post skrev at det burde være tema for en annen tråd, i løpet av dagen formulert følgende freudianske presentasjon av kosmologien i spillet:

Skapergudinnen Itra* har forlatt byen, og ingen vet hvor hun er. I toppen av Månetårnet**, universets sentrum og byens høyeste bygning, sitter edderkoppkvinnen Nindra*** og ruger. Hennes motiver er ufattbare. Dypt under byen bor Maskinguden****, som ønsker å jevne byen med jorden og omskape den i sitt eget effektive, rasjonelle bilde. Dess lenger man kommer fra Månetårnet, dess mer går virkeligheten i oppløsning.*****

* Mor (jeg er skilsmissebarn)
** Min penis
*** Alle kvinner (bortsett fra mor)
**** Far
****** Jeg vet ikke hva dette betyr.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 9/04-2008 kl 03:28
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia