Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 26/11-2011, 11:35
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Hvordan ble du spilleder?

Jeg er interessert i å finne ut hvordan man får unger til å begynne å spillede. Derfor vil jeg gjerne høre deres personlige erfaringer! Hvis du noen gang har spilledet...:

- Hva var det som gjorde at du ønsket dette, før du i det hele tatt prøvde?
- Hva fikk deg til å faktisk spillede første gangen?
- Hvem spilledet du for?
- Hva skulle du ønske du kunne/visste ved første spilling, som du vet nå?
- Hvorfor fortsatte du?
Gammel 26/11-2011, 12:00
krhip sin avatar
krhip krhip er offline
Medlem

Standard Sv: Hvordan ble du spilleder?

- Hva var det som gjorde at du ønsket dette, før du i det hele tatt prøvde? Da jeg var fire ble jeg utsatt for Dungeons and Dragons av min eldre bror. Vi brukte Playmo-ridderne mine som miniatyrer og lagde en dungeon på stuebordet. Funket som juling.

- Hva fikk deg til å faktisk spillede første gangen? Jeg fant den norske oversettelsen av Drakar och Demoner på den lokale bokhandelen da jeg var 11, og kjente igjen navnet fra de norske utgivelsene av Dungeons and Dragons tegnefilmene på video. Umiddelbart kjøpt. Noen måtte jo gjøre det, og det var en diger skatt med inspirasjon i boksen jeg hadde kjøpt. Det trengtes å gjøres.

- Hvem spilledet du for? Min fetter, som sikkert burde fortsatt med hobbyen han også - heller enn å bli småkriminell. Det tok faktisk over et år å finne en ordentlig spillegruppe, og i mellomtiden bygget jeg setting og lagde roller og småspilte med alle som ville/orket.

- Hva skulle du ønske du kunne/visste ved første spilling, som du vet nå? Massemasse, men først og fremst hvordan terningene skulle brukes. (Jeg trillet skade for våpenet når man kjøpte våpenet, og deretter hadde det fast skade hver gang man brukte det. Jeg fant det ut etterhvert, siden det ikke funket så bra sånn.) På det nivået vi var var det skikkelig gøy, og jeg tror ikke noe fancy ass teori hadde gjort det gøyere.

- Hvorfor fortsatte du? Fordi jeg synes verdensbygging er utrolig gøy, og på den tiden jeg begynte å spille var det lagt opp til masse av det. Det var ikke noen ferdige settinger til Drakar och Demoner enda. Verdensbygging er fremdeles noe av det jeg liker aller aller best.
I tillegg var det en frihet i spillene på den tiden som jeg synes er litt borte i dag. Man kunne spille med det man hadde uten å planlegge en kampanje i et halvt år, kjøpe fem ekstra bøker, gjøre research og sette sammen en gruppe. Det var spontant og det var enkelt.
Gammel 26/11-2011, 12:04
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Etter å ha blitt introdusert til rollespill, og spilt 3-4 eventyr i gode gamle Warhammer, investerte jeg i mitt første rollespill (MERP). Jeg leste fascinert gjennom reglene, og fant ut at jeg ville prøve spillet ved neste mulighet, en mini-con i nærområdet. For å teste meg selv, fikk jeg en kamerat til å bli med som spiller, og ledet eksempeleventyret i MERP for ham. Det var den spede begynnelse.

Siden den gang byttet jeg og nevnte kamerat ofte på å spillede gruppa vår, i tillegg til at en tredjemann også kjørte et par kampanjer med oss (han brukte forøvrig kjøptemoduler mer enn oss andre, og ledet oss bl.a. gjennom en del minneverdige Ravenloft-spillinger).

Jeg fortsatte som spilleder på mange måter for å sikre at vi fikk spille. Selv om jeg nok kanskje trivdes best som spiller, sto ofte valget mellom å enten være spilleder, eller ikke få spilt. Da var valget enkelt. I tillegg lot det meg få spille ut både sadisten, kreativisten og eksperimentisten i meg, og jeg fikk testet ut mange twists and turns, for å si det sånn.

Hva jeg skulle ønske jeg visste mer om da? Tja, vet da søren. Jeg tror det var bra at jeg ikke visste mer enn jeg gjorde om rollespillteori og ulike tilnærminger. Jeg kunne "the basics", og satte lystig i gang med åspillede og skape min egen stil. Jeg er usikker på om vi hadde fått det noe artigere om innsikten hadde vært større fra starten av.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 26/11-2011, 15:51
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg har alltid vært glad i å "kle på" omgivelsene under lek. Legge til detaljer, bestemme hva bifigurene gjør, og hva skurkene holder på med. Jeg er også veldig kreativ når det kommer til å komponere slike ting som storylines og settinger, så det passer meg egentlig bedre å være kreativ GM enn å være spiller (unntatt når jeg spiller for å slappe mest mulig av, da vil jeg heller ha sånt "servert" av GM).

Jeg var spiller sammen med noen kompiser, og så fikk jeg lyst til å være "bestemmedama" litt.

- Hvem spilledet du for?
Søstra mi, typen hennes (som jeg bodde i kollektiv med), ei venninne av henne, kjæresten min, og en kamerat. Det gikk ikke sånn kjempebra, men jeg fikk jo prøvd.

Skulle ønske jeg var flinkere til å si nei (og rulle terning), for jeg tror ikke det var så spennende for dem at de liksom fikk til alt med en gang. Men så kjente jeg ikke reglene så godt (D&D 3.0), så det ble veldig løst.

- Hvorfor fortsatte du?
Fordi fortellerinstinktet virker veldig sterkt i meg, og jeg kom i kontakt med andre, mer ivrige spillere som oppmuntret meg og hjalp meg med reglene. Se ellers det første punktet.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 26/11-2011 kl 15:52
Svar med sitat
Gammel 28/11-2011, 21:21
Maleficium Maleficium er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg er interessert i å finne ut hvordan man får unger til å begynne å spillede. Derfor vil jeg gjerne høre deres personlige erfaringer! Hvis du noen gang har spilledet...:

Jeg fikk låne en bok av en på Videregående, som forklarte hva rollespill var. Han og noen andre jeg kjente drev med det. Når jeg leste boken, kommenterte den faste spillederen dems det. Boken var Call of Cthulhu 5th ed, og jeg fikk lyst til å spille når jeg leste den - kreativiteten flommet. Han som lånte meg boken var interessert i CoC - og fikk med en nabo på å spille, så jeg ledet eventyret "the Haunting" og hadde fantastisk suksess med åpningsscenen etter at vi var ferdige med å tulle med oppdrag og transport. Så ble jeg bedt på fast spilling med gruppa, og resten er historie. Litt artigt fikk jeg sperre/angst for å spillede i år etter at denne gruppen ble lagt ned.

Lyst. Når jeg så startet opp med å spillede på nytt igjen, så var det fordi jeg skjønte jeg kunne få spillet bedre ved å ha tømmene. Det kan hende jeg spilledet på Arcon for å være grei, faktisk.

- Hvem spilledet du for?

Venner. Dvs første gangen en klassekamerat og kompisen hans.

Nå er jeg overlykkelig over at jeg ikke visste mer enn jeg gjorde! ... aller minst alt jeg vet nå!

Urelatert, så ble faktisk første spilling ganske så vellykket, og jeg jobbet med naboen et år og spilte faktisk litt sammen også, og da sa han at eventyret var tøft og jeg hadde hatt en del kule grep.

- Hvorfor fortsatte du?

Hehe. Jeg fortsatt jo egentlig ikke, før jeg med mengder av spillererfaring, litteraturkunskap og dramateori, for ikke å snakke om mot og forståelse av mennesker innså at jeg ville inngå et bedre kompromiss mht spillergruppens ønsker når jeg selv tok tømmene.[/QUOTE]
Svar med sitat
Gammel 29/11-2011, 06:34
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Vel, foruten barndom med mye lek med playmobil, legofigurer og "proto-rollespill", så var det vel Midnight Magic på Radio Oslo/Radio Oslofjord sent på 80tallet.
Det må ha vært at den forrige gm'en, (eller det var vel DM på den tiden) droppa ut, og noen måtte ta over. Også hadde hans gm stil vært såpass eratisk og snublete at det slo meg at jeg neppe kunne gjøre en værre figur.
- Hvem spilledet du for?
Klassekammerater, den gjengen jeg begynte å spille med.
Hmm kanskje at regler ikke har egenverdi, også skulle jeg gjærne ha vært flinkere til å improvisere på den tiden, greid å senke skuldrene litt kanskje.
- Hvorfor fortsatte du?
Når jeg tenker tilbake så slår det meg at de fleste av de kampanjene jeg startet som gm var sterkt motivert av at jeg var provosert og irritert over den forrige gm'ens prestasjoner. "Hælvete heller, det her kan jeg gjøre bedre". Muligens var det bare det lille pushet jeg trengte for å komme over sperrer og overdøve den indre kritikern, for når en kampanje hadde kommet igang så var de jo et mektig utløp for et sterkt kreativt behov, og et skikkelig kick å fasilitere noe som andre engasjerte seg i og fant glede i.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica

Sist endret av Njordi; 29/11-2011 kl 18:43
Svar med sitat
Gammel 29/11-2011, 14:48
omega1no sin avatar
omega1no omega1no er offline
Medlem

Faktisk var det ikke noe jeg tenkte på før neste punkt...

fikk Call of Cthulhu 4th ed fra en kompis, og da synes jeg det så gøy ut, og da prøvde jeg det for en vennegjeng. Men jeg var 19 når jeg startet å SL'e for andre. Tok 4 år før jeg selv prøvde meg som en spiller.

- Hvem spilledet du for?

En vennegjeng som aldri hadde prøvd det, ble til slutt 50 stk jeg introduserte for rollespill på den tida.

Veit ikke egentlig - spillestilen min er ganske lik som SL den dag i dag. Kanskje det bare falt naturlig for meg. Eneste jeg tror er at jeg ville gjerne hatt tilgang til flere SL råd enn det de to første rollespillene kunne tilby.

- Hvorfor fortsatte du?

Det er knallgøy og lar meg utbrodere på en av de talentene jeg har, skape en levende verden.

Skaperen av Brent Jord

Sist endret av omega1no; 29/11-2011 kl 14:50
Svar med sitat
Gammel 4/12-2011, 13:52
Bjørn Are sin avatar
Bjørn Are Bjørn Are er offline
Medlem

Sitat:
Vi som spilte, byttet på å spille, og jeg hadde lyst til å yte min skjerv. Jeg ble også ganske frelst første gangen, og da en kompis ville selge et rollespill (RuneQuest), slo jeg til.
Sitat:
Tja, min personlighet? Jeg hadde lyst, og forventet i grunnen ikke å møte noen motbør fra vennegjengen, jeg bare sa at jeg hadde lyst, og hoppet uti det.
Sitat:
- Hvem spilledet du for?
Kompiser.
Sitat:
Ingenting, det er snarere slik at jeg skulle ønske jeg kunne avlære endel erfaringer, slik at jeg atter kan gm'e med det samme engasjementet som jeg hadde de første åra.
Sitat:
- Hvorfor fortsatte du?
Pliktløp; vi bytter på, og fordi jeg fremdeles kan finne glede i å se plottet mitt spille ping-pong med engasjerte spillere, selv om jeg har mye mindre glød og iver enn før. Dessuten er jeg GM for barn og familie, og det er gøyere å spille rollespill sammen enn å spille ludo sammen
Gammel 6/12-2011, 17:53
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Jeg oppdaget Hammeren i Monsterskogen i en tilbudskurv sommeren jeg var ti (tror jeg). Syntes det var gjeve greier. Barnetimen for de minste hadde et hørespill basert på svenske Drager og Demoner, og nabogutten Håvard introduserte meg for dette spillet. Usikker på hva som skjedde først. Håvard hadde også en hjemmelaget (?) lek med penn og papir, som minnet litt om et analogt dataspill. Man spilte ut krigsscener på et ark, flyttet tropper og prioriterte ressurser og våpen i et ganske fudgete system. Alt dette var inspirerende. I denne perioden ble nok fantasilekene alle barn leker mer "regelbundne" og "målrettede" for min del. Avanserte historier som kunne vare over flere dager. Etterhvert skaffet jeg meg Rødboka. Slet med å få hodet rundt reglene, men tror jeg så smått kom i gang med den.

Sitat:
Som sagt tror jeg det var en glidende overgang mellom ren lek og det vi vil kjenne igjen som rollespill. Husker jeg tvang kameraten min Kim til å være med på å tegne kart over fantasyverdener og bestemme hva som foregikk i disse verdenene. Tror nok jeg synes den leken var mer spennende enn hva han gjorde. Og så var det mye rollelek i skauen. Lek eller protolaiv? Hvem vet...

Etterhvert og utover ungdomsskolen fikk jeg en kameratgjeng som var interessert i "årntlie" rollespill, og vi satte igang. Tror Kjetil ledet ting først... vi vekslet litt på... jeg var vel mest friformete i stilen i begynnelsen, så prøvde jeg meg etterhvert med regler-fra-bok...

Sitat:
- Hvem spilledet du for?
Alle som ville, stort sett... friform i friminuttene... "kampanjer" som strakte seg over flere skoledager. Kim-Vegard, Kjetil, Lars Øyvind, Dan, Vægard, fetteren min, kompisen min i byen, lillebror ble fra ung alder utsatt for friformrollespill/protolaiv-lekene jeg nevner over.
Sitat:
Tror det er fint å bare prøve seg frem litt i begynnelsen. Men utover ungdomsskolen, når det ble mer "alvor" med utgitte systemer, rolleprogresjon, verdensbygging og kampanjespill kunne jeg hatt glede og nytte av et dokument som dette.

Sitat:
- Hvorfor fortsatte du?
Det er jo noe av det morsomste jeg veit, da. Og så har jeg så mange venner som driver med det, så det er et hyggelig sosialt samlingspunkt.
Svar med sitat
Gammel 20/12-2011, 11:22
buddha buddha er offline
Medlem

Hva var det som gjorde at du ønsket dette, før du i det hele tatt prøvde?
Ikke noe spesielt, det bare ble sånn.

Hva fikk deg til å faktisk spillede første gangen?
Vel, på en skoletur til Oslo hadde en kamerat bedt meg stikke innom Avalon og kjøpe Warhammer FRPG for ham. På togturen hjem leste jeg i den boka og noe senere fikk jeg ham til å GMe en liten session for meg og en kamerat. Noe senere var jeg i Oslo igjen og som ivrig leser av Ringenes Herre var det MERP som fanget min oppmerksomhet.

Et par dager senere satt jeg i skolegården og leste i boka når en for meg ukjent fyr kom bort til meg og spurte om det var jeg som drev med D&D. Etter skolen den dagen GMet jeg fordi det var jeg som hadde boka og hadde lest reglene.

Hvem spilledet du for?
Den samme kompisen som jeg hadde testet Warhammer sammen med og den fremmede fyren (som senere skulle bli en god kamerat).

Hva skulle du ønske du kunne/visste ved første spilling, som du vet nå?
Hvor dumt det var å gi dem masse magisk stæsj.
Greit nok så sto alt i modulen, men når man flere år senere begynte å stille spørsmål ved hvor naturlig det egentlig var å løpe rundt med et par Nazgulringer i gruppa så skulle man ønske man hadde vært litt mer gjerrig på magiske duppeditter allerede fra starten.

Hvorfor fortsatte du?
Fordi det var gøy og fordi vi etter hvert var flere som kjøre hver vår kampanje slik at alle fikk spille litt også.

Gaute

Sist endret av buddha; 20/12-2011 kl 11:22
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:06.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia