Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12/04-2008, 11:26
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
(...) fulle, innpåslitne og desperate menn.
Merkelig nok er det dette jeg forbinder med menn generelt. Dette er min manne-fordom. Ikke at jeg utsettes for det så ofte heller, igrunn. Har dere noen fulle, innpåslitne og desperate menn som eksempelroller i IB? Det synes jeg dere burde ha.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 11:42
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Merkelig nok er det dette jeg forbinder med menn generelt. Dette er min manne-fordom. Ikke at jeg utsettes for det så ofte heller, igrunn. Har dere noen fulle, innpåslitne og desperate menn som eksempelroller i IB? Det synes jeg dere burde ha.
Tekstsøk gir ingen treff på "full" (i vår forstand) eller "innpåsliten." Det er to-tre tilfeller av "desperat." Det første knytter seg til bekymring for hvorvidt man er incestuøs dersom man er forelsket i sin egen reinkarnerte mor (det hele løser seg hendig ved forflytning til parallell dimensjon der den reinkarnerte moren er den parallelle virkelighetens mor og ikke hans egen), den andre til det å ta bolig i en gate som kun eksisterer fredager for å vente på en forsvunnet gudinne og det tredje til forsøket på å benytte rollers kropper til reinkarnasjon av avdøde venner.

Så det er mer hverdagslig desperasjon enn seksuelt motivert fylle-desperasjon.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/04-2008 kl 11:44
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 11:43
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Det er mulig jeg vil klare å skrive et utfyllende svar til Skjalg (siden jeg utfordret ham på det og sånn), men jeg har problemer med skriving for tiden, og her kommer den lettvinte retoriske varianten:

Hvis du mener at feminine tanke- og handlingsmønstre er noe det er undertrykkende å bli presset inn i... burde det ikke da være strålende at vi en gang i blant tar en diskusjon på hvordan vi skal unngå å presse kvinner inn i dem?

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 12/04-2008 kl 11:45
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 11:54
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Det er mulig jeg vil klare å skrive et utfyllende svar til Skjalg (siden jeg utfordret ham på det og sånn), men jeg har problemer med skriving for tiden, og her kommer den lettvinte retoriske varianten:

Hvis du mener at feminine tanke- og handlingsmønstre er noe det er undertrykkende å bli presset inn i... burde det ikke da være strålende at vi en gang i blant tar en diskusjon på hvordan vi skal unngå å presse kvinner inn i dem?
Jeg tror ikke du helt skjønner hva jeg mener.

Jeg sier ikke "feminint er negativt, derfor er det negativt å bli presset inn i feminine tanke- og handlingsmønstre."

Jeg sier "menn presses inn i feminine tanke- og handlingsmønstre og ut av maskuline, og dette undertrykker maskulinitet, og dermed også menn."

Big difference.

Og jeg sier heller ikke at det er skadelig for menn å være feminine. Jeg sier at det å dyrke det feminine på bekostning av det maskuline ikke er positivt, og at det kan skape problemer for menns selvbilde som menn.

Sist endret av Temple; 12/04-2008 kl 11:56
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 12:07
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Mens jeg husker det, og før jeg hiver klær på ungene mine og går ut og sykler, så er det en ting jeg har lyst til å si.

Jeg ser mange her, blant annet Martin i sin seneste post, som behandler kjønn some noe negativt som tvinges på folk, eller som noe begrensende som man må heve seg over eller kvitte seg med. At kvinner ikke skal "tvinges inn i feminine tanke- og handlingsmønstre" for eksempel.

For meg skurrer dette voldsomt. Det er da ikke negativt for en kvinne å identifisere seg med femininitet? Det kan da ikke være galt av meg som mann å hente styrke i min maskulinitet?

Er ikke det feminine og det maskuline noe som skal dyrkes, hedres og bevares? Den mest grunnleggende dualiteten som samtidig skiller oss og binder oss til hverandre?

Jeg ser på det feminine og det maskuline i oss som verdifulle. Ingen er bare det ene eller det andre heller, men som mann finner jeg mye styrke i det jeg identifiserer som maskulint.

"Kjønnsrollemønstre" sier mange, og mener med det noe veldig negativt og stygt. Men jeg tror ikke at det behøver å være sånn.

Jeg vil hvertfall ikke leve i et kjønnsløst samfunn.
Gammel 12/04-2008, 12:08
Martichoras sin avatar
Martichoras Martichoras er offline
Medlem

Standard Re: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Kvar gong det kjem påstandar om at menn vert pressa ut av sin (naturlege?) maskulinitet av ein feminin dominans, undrast eg over korleis det er råd å hevda å vera barsk - i det minste innerst inne, og samstundes framstå som så avhengig av ytre vedkjenning, så skrøpeleg og lett å overkøyra...
Ymirea, den heimesmidde verda mi, som eg stundom refererer til
Spelleiarfilosofien min (eit utkast)
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 12:10
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Men frasen "tvinges inn i feminine tanke- og handlingsmønstre" var det du som var først ute med, Skjalg.

Hvis det er et problem at noen tvinges inn i feminine tanke- og handlingsmønstre, eller ut av maskuline, er det et like stort problem når det skjer med kvinner som når det skjer med menn.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 12/04-2008 kl 12:14 Begrunnelse: Fordi jeg tenker fortere enn jeg skriver
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 12:13
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg er veldig enig med Skjalg i at det å ha en positiv kjønnsidentitet - det å vite at man er mann/kvinne/noe annet (det finnes mange kjønnsidentiteter), akseptere det, være fornøyd med det, og gjøre det til en del av sin egen greie - bare er av det gode.
Gammel 12/04-2008, 12:15
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Sitat:
Opprinnelig postet av Martichoras Vis post
Kvar gong det kjem påstandar om at menn vert pressa ut av sin (naturlege?) maskulinitet av ein feminin dominans, undrast eg over korleis det er råd å hevda å vera barsk - i det minste innerst inne, og samstundes framstå som så avhengig av ytre vedkjenning, så skrøpeleg og lett å overkøyra...
Jeg skjønte ikke helt det der på grunn av nynorsken.. Men jeg fikk med meg at du konstruerer en påstand om at det er maskulint å være sterk og uintagelig, og spør om det ikke er en motsigelse mellom dette og å påstå at man blir tvunget ut av maskulinitet og inn i femininitet.

Dette er jeg ett hundre prosent uenig i, såfremst eg har forstått det kryptiske kaudervelsket ditt riktig.

Samtidig oppfatter jeg deg som litt i angrep her, kan det stemme?

Jeg beklager veldig altså, men den konservative nynorsken din ble rett og slett for vanskelig her.

En ting kan jeg si:
For meg er det svært maskulint å si ifra når man føler seg tråkket på. Det er ingenting ved det å anerkjenne og ta inn over seg følelser og opplevelser som ikke er maskulint. Tvert imot er det maskulint å ta kontroll over situasjonen og si "Dette går over mine grenser. Respekter meg."
Gammel 12/04-2008, 12:16
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

(Jeg spilte en gang Shock: med utgangspunkt i et kjønnsløst samfunn. Det var litt av en opplevelse! - blant mine beste rollespillerfaringer. Det å være kjønnet var en vederstyggelighet, en perversjon. Et av høydepunktene - ikke fordi det var positivt, men fordi det funket i spill - var da lederen for anti-kjønnings-kirken, en Brand-aktig stabeis, ble kjønnet mot sin vilje, på dødsleiet).

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia