Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9/04-2008, 06:11
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
* Mor (jeg er skilsmissebarn)
** Min penis
*** Alle kvinner (bortsett fra mor)
**** Far
****** Jeg vet ikke hva dette betyr.
Knegg, knegg...

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 09:22
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Av og til er en fallos bare en fallos. For meg representerer Nindra på Månetårnet ikke forfatterens penis - men disse tingene:
- Makt (øverst på det øverste i byen)
- Noen som fanger i sitt spinn (edderkopp)
- Uoppnåelighet (høøøyt der oppe)

Og jo lenger bort fra sitt opphav (far og mor) man kommer, jo mer truer galskapen (randsonene).
Gammel 9/04-2008, 12:07
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Tankene mine går til en metafor som jeg og en medstudent unnfanget da vi var i praksis i barneskolen: "Edderkoppdronningen". En edderkoppdronning er en kvinne (i vårt tilfelle en jente) som virker uskyldig, aldri gjør noe galt så noen kan se det, snakker "lite", men som konstant manipulerer andre i sin kraft av å virke snill og uskyldig. Edderkoppdronningen lyver mellom tennene og blir aldri oppdaget - og de som blir oppdaget, blir aldri straffet.

Anyway.

Jeg ville funnet det påfallende at ingen sentrale NPC'er (så å si) i IB (Itras By) var kvinnelige. Ikke at jeg ville krevd likt antall, men det virker alt for pussig at det er såpass overvekt av menn. Når det er sagt, mener jeg ikke at hastverksarbeid er tingen, men at man kanskje kan putte en disclaimer i boka som forklarer hvordan spilltesting har vært med minimalt antall jenter osv. Jeg kunne i hvert fall tenkt meg å spille kvinne i en sånn setting, det virker veldig appellerende på meg av en eller annen grunn - og jeg spiller nesten ALDRI kvinne i rollespill.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 13:01
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Jeg er jo ikke kvinne, men jeg synes det er drit hvis det er få kvinnelige roller. Hvert fall burde noen av eksempelrollene for spillere være kvinner.
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 13:25
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

da har vi tilbrakt flere timer forran skjermen. og jeg vil med det første si at det er et FANTASTISK manus. Nå har jeg bare enda mer lyst til å spille.
**
jeg vil ikke si at det er påfallende lite kvinnelige karakterer. jeg følte ikke at jeg savnet noe her i det hele tatt. veldig gode skildringer av karakterene.
**
men jeg har et spørsmål. Hva galt har Leonora Dahl gjort?
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 13:36
Even Tømte sin avatar
Even Tømte Even Tømte er offline
Medlem

Hun er skikkelig creepy.
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 13:40
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av lost and lonely Vis post
da har vi tilbrakt flere timer forran skjermen. og jeg vil med det første si at det er et FANTASTISK manus. Nå har jeg bare enda mer lyst til å spille.
**
jeg vil ikke si at det er påfallende lite kvinnelige karakterer. jeg følte ikke at jeg savnet noe her i det hele tatt. veldig gode skildringer av karakterene.
**
men jeg har et spørsmål. Hva galt har Leonora Dahl gjort?
Takker.

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen anelse... sånn er manuset bygd opp; en masse fragmenter man kan bruke til hva man vil. Så your guess is as good as mine. Ser ut som hun har forregnet seg på sine aksjer i reptilkretser, ihvertfall.

Ser også at salamanderen kaller henne for "Leonara" i siste setning. Jeg trodde først det var en skrivefeil, men det er kanskje sånn salamandere snakker. Eller kanskje det ordet er nøkkelen til gåten.
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 13:41
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Even Tømte Vis post
haha. Jeg husket ikke det der i det hele tatt. Men joda; jeg så på barne-tv til femte klasse og vel så det....

Mye underbevisst slagg som ligger og putrer i det manuset der, tror jeg...

Av en eller annen grunn var jeg fast bestemt på at Schleppegrellsgate skulle være et gatenavn i Itras by, selv om det er en virkelig Oslo-gate som heter det også... navnet er bare for riktig til ikke å få være med.

Jeg tror også folk i Itras by gjerne kan hete ting som "Polykarp" og "Dolla".

Nå skal jeg pusle videre med Max Mekker-supplementet.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 9/04-2008 kl 13:45
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 13:53
Medlem

Utenfor er høstvinden sterk. Sorte trær svaier i vinden. Som i livets egen rytme. Barn leker med rustne skjellett som en gang var sykler. Det er kaldt. Små drypp av regn. Brune farger på gamle fasader. Barna har tegnet knudrete hieroglyfer på bakken. Til spillet de kaller "Paradis" bruker de magiske beskyttende sirkler og symboler fra en annen tid. Stenen de kaster er av asfalt, den er knudrete, flat, fylt med grus. Moren ser bekymret på opptrinnet før hun snur seg, forlater balkongen og brygger en ny kjele kaffe. Far sitter i godstolen, leser avisen og lurer på hvorfor barna skriker.

Mor brygger kaffe, far sitter i godstolen. Begge driter i at barna blir spist av Uhura.
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 15:42
grethesofie sin avatar
grethesofie grethesofie er offline
Medlem

Denne tråden fikk meg til å tenke hvordan jeg selv skriver roller(til laiv).

Er kvinnerollene mine "bedre" enn mannsrollene? Eller er de like gode? Har jeg skrevet betraktelig flere roller av et kjønn og i så fall hvorfor? Og har rollene noen gjennomgående særtrekk?( Har en hypotese om at det er sterke kvinneroller..).

Det har skjedd at jeg har endret kjønn på en rolle etter at den var ferdig skrevet. Av praktiske grunner, for å få castingen til å gå opp. Da har kun navnet på rollen blitt endret og kanskje en kjærlighetsrelasjon.. Vet ikke om jeg kjenner igjen disse nå, håper nesten ikke det.

Så til spørsmålene:

Ja det har noe å si hvis du vil at jenter og kvinner skal spille rollespillet deres. Selvsagt kan det være artig å bytte kjønn, men det hever terskelen noe for å delta.

Med fare for å være skikkelig kjip nå: Jeg er faktisk skuffet over at i 2008 har vi ikke kommet lenger enn at når to oppegående unge herremenn lager rollespill så lager de flest gutte og manneroller.Og spillverdenen( etter ditt eget utsagn, jeg har ikke lest det) mangler kvinnelige biroller. Etter min mening er det skremmende at det "bare ble sånn", har vi faktisk ikke kommet lenger en det?

Deadline- unnskyldninger biter jeg ikke på, all den tid du selv skriver:
"Jeg har rett og slett ikke hatt noen særlig høy bevissthet rundt spørsmålet under jobbingen med boka, men det slo meg altså da jeg redigerte settingkapittelet på nytt i fjor sommer og fant at bare 8 av 40 navngitte biroller i settingen var kvinner."

Og " Akk ja. Slik går det når sønner av skilsmissenes tid graver i underbevisstheten sin for å lage rollespillsetting.Vi får se om jeg gidder å politisk korrektifisere det." (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?p=79169)

Hvorfor gidder du å spørre nå, når tiden er knapp? For å tekkes de kvinnelige lesere?

Kan hende jeg går på en smell selv når jeg leser gjennom mine egne roller, gruer meg litt kjenner jeg...

Utifra de få eksemplene ser jeg at kvinnerollene ofte fylles opp av henvisninger til mannlige relasjoner(menn, sjefer) og de er alltid pene. Litt rart...

Så en litt annen vri:

Hvorfor er det få kvinner i Itras by?
Holder de seg innendørs i egne kvinnegrupper? Blir de holdt fanget for å ofres til Maskinguden?

Hvorfor er det bare vakre kvinner i byen? Er det mennene som ikke orker å omgi seg meg stygge kvinner og sørger for å få tatt de av dage?

Må Nindra fores med jentebabyer? Har kvinnene en hemmelig skjønnhetssekt? Blir de stygge gjort om til aper?

-Less is more

Sist endret av grethesofie; 9/04-2008 kl 15:43
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:41.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia