Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 9/04-2008, 15:51
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

(Jfr. forresten Tomas' post om Draug og kvinner her, og min egen artikkel om kvinneroller i siste Pegasus).

Sist endret av matthijs; 9/04-2008 kl 15:52
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 15:57
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av grethesofie Vis post
Etter min mening er det skremmende at det "bare ble sånn", har vi faktisk ikke kommet lenger en det?
Vi har nok ikke det Jeg har inntrykk av at de fleste roller som skrives i Norge, er gutteroller - og at jenteroller gjerne beskrives som ganske passive. Det har ikke så mye å gjøre med forfatterens kjønn heller, i min (begrensede) erfaring: Kvinner/jenter som skriver con-scenarier, lager også aktive gutteroller og av og til ingen jenteroller. Hadde vært spennende å kjøre litt statistikk på dette.

Sist endret av matthijs; 9/04-2008 kl 15:58
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 16:14
Louise sin avatar
Louise Louise er offline
Medlem

Nå har jeg ikke lest nøye alle svarene tidligere, så med fare for å gjenta kloke røster (), har jeg disse tankene rundt dette.

I miljøet er ofte synet på kvinner ofte feilaktig og overfokusert. I rollespill blir de ofte meget ensfoldige, enten den ene eller den andre veien, vi blir enten satt på eller av pidestaller, med det resultat at forskjellene mellom kjønnene blir overveldende og feildimensjonerte. For enten det er pubertile guttunger som skal skrive roller og drømmer om jenter med liten rinbrynje-bh og store pupper, eller om det er voksne menn som ser for seg Den Kule Kvinnerollen som kicker ass er resultatet ofte det samme: noe jeg ikke vil spille.

Jeg har i utgangspunktet ingen problemer med å skulle spille en kvinnelig rolle, men heller utvalget som er tilgjengelig. Jeg har prøvespilt itras by, og synes det var veldig interessant og gøy, men jeg spilte en mann. Det byr seg i mot i seg selv, men jeg har gjennom alle år nå i miljøet sett hvordan det bygges opp under de såkalte enorme forskjellene mellom mann og kvinne, og hvordan dette manifesterer seg gjennom elendige kvinneroller. Det er til tider helvetes provoserende

Har dere noensinne tenkt at dere skremmer kvinner vekk fra miljøet vårt nettopp ved dette konstante fokuset på dem? De blir som en sjelden og sky rase, myteomspunnet og fremmed.

Matthijs' artikkel i siste nummer av Pegasus hadde en ide som tente meg skikkelig, og som er en teknikk jeg kan se for meg at kan endre og bryte ned dette mønsteret. Kjønnsnøytrale roller som bli bekjønnet senere. Bygg videre på det, og jeg tror mange flere jenter vil synes det er kult å spille en jenterolle.

Synes jeg du bør ha flere kvinner i Itras by? Joa, men ikke hvis det blir på tampen og blir lite gjennomtenkte. Jeg tror med enkelthet du kan bytte om kjønn og navn på allerede eksisterende roller uten at noen vil reagere. Vi er ikke så forskjellige som dere tror, hvis det gjør det enklere for deg, så forestill dere at vi er som dere, bare med pms og mindre hår.

Verre er det ikke.

Sist endret av Louise; 9/04-2008 kl 16:17
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 16:32
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Denne tråden fikk meg til å tenke hvordan jeg selv skriver roller(til laiv).

Er kvinnerollene mine "bedre" enn mannsrollene? Eller er de like gode? Har jeg skrevet betraktelig flere roller av et kjønn og i så fall hvorfor? Og har rollene noen gjennomgående særtrekk?( Har en hypotese om at det er sterke kvinneroller..).
Jeg synes jeg av og til ser en viss tendens til dillete kvinneroller, særlig på kostymedramalaiver. Jeg synes ikke det er noe problem å gestalte tradisjonelle kjønnsrollemønstre på laiv om man gjør det bevisst, men jeg tror det er drit viktig for spillerne som skal ha disse rollene at de får hjelp til å gjøre dem så tredimensjonale som mulig. Sånn at de for eksempel har mer å henge fingra i enn kniplinger og en forelskelse.

Sitat:
Med fare for å være skikkelig kjip nå: Jeg er faktisk skuffet over at i 2008 har vi ikke kommet lenger enn at når to oppegående unge herremenn lager rollespill så lager de flest gutte og manneroller.Og spillverdenen( etter ditt eget utsagn, jeg har ikke lest det) mangler kvinnelige biroller. Etter min mening er det skremmende at det "bare ble sånn", har vi faktisk ikke kommet lenger en det?
Jeg har aldri skrevet på kvote (litt mer om det nedenfor)... men jeg tror nok muligens en bevissthet om de greiene der kan være litt av forskjellen mellom en proff og en mindre proff forfatter. Eller kanskje bare forskjellige typer forfattere. Fikk Trude Marsteins første novellesamling av en venninne tidligere i vinter, og ble veldig imponert over hvor flink hun er til å skrive seg inn i hodet på ulike personer, både kvinner og menn (jeg ble ikke like imponert over det evinnelige fokuset på det hverdagslig frastøtende, men det er en annen sak).

Det er nok kanskje noe med det jeg var inne på lenger oppe, at man er seg selv nærmest og kanskje har en tendens til å hale frem skikkelser man på et eller annet nivå... øhrm... identifiserer seg med blir litt feil, men, men...

Kanskje jeg rett og slett synes det er litt vanskelig å skrive troverdige kvinneroller?

Kjøpte Abo Rasuls "Unfun" i går, leste den ut i lunsjen i dag. Der er hovedpersonen en kvinne og hennes kvinnelighet er en sentral greie... men de derre skandinavisk misantropi-bøkene til den godeste faldbakken er liksom et kapittel for seg.

Sitat:
Deadline- unnskyldninger biter jeg ikke på, all den tid du selv skriver:
"Jeg har rett og slett ikke hatt noen særlig høy bevissthet rundt spørsmålet under jobbingen med boka, men det slo meg altså da jeg redigerte settingkapittelet på nytt i fjor sommer og fant at bare 8 av 40 navngitte biroller i settingen var kvinner."

Og " Akk ja. Slik går det når sønner av skilsmissenes tid graver i underbevisstheten sin for å lage rollespillsetting.Vi får se om jeg gidder å politisk korrektifisere det." (http://www.n4f.no/forum/showthread.php?p=79169)
Nei, det er nok noe i det. Hadde det vært langt nok fremme i bevisstheten min og noe jeg prioriterte/så som spesielt viktig i sommer ville jeg antakelig ha tatt et hardere grep (akkurat det med eksempelrollene tenkte jeg faktisk ikke noe spesielt på før denne uken, men birollene merket jeg altså i fjor sommer. Når det er sagt tror jeg som nevnt det dukker opp en del flere kvinnenavn og skikkelser i eksempeltekster og sånt som ikke er konkrete beskrivelser av biroller.

Men, igjen: jeg har aldri satt meg ned og tenkt "nå må jeg skrive en bestemt type tekst for å fylle en kvote..." Jeg har jobbet på inspirasjon, innfall og impuls. Hvis jeg hadde en god ide kom teksten(e) tytende av seg selv. Og resultatet er som det er.

Sitat:
Hvorfor gidder du å spørre nå, når tiden er knapp? For å tekkes de kvinnelige lesere?
Tja. Nysgjerrig og masochistisk anlagt, kanskje?

Fordi jeg kom på det på nytt da jeg skummet over eksempelrollene. Det ble plutselig veldig tydelig. Også var jeg litt nysgjerrig på hva kvinnelige lesere/spillere ville tenke om det, så da postet jeg her. Jeg gjør ofte det, hvis det er noe jeg lurer på om rollespill.

Også kan det jo hende jeg som forfatter kan lære noe av denne utvekslingen, uansett om det kommer med i denne boken eller om jeg må nøye meg med å nyttegjøre disse erfaringene til neste gang jeg skal bruke sju år på å skrive en bok.

Sitat:
Utifra de få eksemplene ser jeg at kvinnerollene ofte fylles opp av henvisninger til mannlige relasjoner(menn, sjefer) og de er alltid pene. Litt rart...
Jau, det slo meg også når jeg begynte å lese det med feministbrillene på. Litt pinlig. Og litt overraskende for min egen del. Jeg er jo relativt ... øh.... opplyst, liksom, men så blir det altså sånn. Og jeg så det ikke egentlig særlig tydelig heller. Men jeg begynte altså på dette prosjektet da jeg var 21, og store mengder av teksten er skrevet av Ole Peder som 21-åring. Det var en litt annen kar, selv om det var mye samme driten.

Sitat:
Hvorfor er det få kvinner i Itras by?
Holder de seg innendørs i egne kvinnegrupper? Blir de holdt fanget for å ofres til Maskinguden?

Hvorfor er det bare vakre kvinner i byen? Er det mennene som ikke orker å omgi seg meg stygge kvinner og sørger for å få tatt de av dage?

Må Nindra fores med jentebabyer? Har kvinnene en hemmelig skjønnhetssekt? Blir de stygge gjort om til aper?
Haha.

Kanskje de røyker for mye?

Jeg rettet på hatten, sveivet vinduet på gløtt for å lufte ut den tunge sigarettrøyken Uma fylte bilen med. Hun så nervøs ut. "Jeg har aldri vært så langt utenfor sentrum", hvisket hun, mens hun stirret på de sorte, knudrete trærne langs veikanten. Skogen vi passerte var vill, utemmet. Hun fingret nervøst med metallighteren. Vi nærmet oss nå. Åskammen kom inn i synsfeltet. Jeg myste, viftet sigarettrøken til side. Der, oppe i åssiden. Et gammelt hus klynget seg fast. Det var et falleferdig trehus, med høye vinduer og tårnværelser. I et av vinduene lyste det. Et blålig, intenst lys. Uma hvisket: "Det er dit vi skal."

(Får tilføye at jeg snakker mest for meg selv her, så får Martin snakke for seg hvis han gidder.)

NUVEL. Nå skal jeg gå og spille Star Wars. Der er rollen min en twi'lek-babe med blå hud og store bryster. Hun brukte å være slave hos en hutt, men slo seg opp som smugler fordi hun er så tøff og kul.

Hepp!

Sist endret av Ole Peder Giæver; 9/04-2008 kl 16:37
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 16:46
grethesofie sin avatar
grethesofie grethesofie er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg har inntrykk av at de fleste roller som skrives i Norge, er gutteroller - og at jenteroller gjerne beskrives som ganske passive. Det har ikke så mye å gjøre med forfatterens kjønn heller, i min (begrensede) erfaring: Kvinner/jenter som skriver con-scenarier, lager også aktive gutteroller og av og til ingen jenteroller. Hadde vært spennende å kjøre litt statistikk på dette.
Har hørt flere påstå at det er overvekt av jenter på laiv, i så fall skrives det vel flest jenteroller til laiv. Hvis flest gutter spiller rollespill er det også logisk at det er flest gutteroller. Kanskje ligger det et potensiale for samarbeid mellom laivrolle-skribenter og rollespillrolle-skribenter, for å få til flere gode roller generelt?

Når det gjelder tid og settinger der det er stor forskjell mellom kjønnene synes jeg godt det kan gjenspeile seg i rollene også, uten at rollene blir endimensjonale. Den utfordringen får vi som spillere ta og er ikke det litt av moroa?

Og er helt enig med Louise i at det kan lønne seg å tenke kjønnsløst. Lag rollen først, så kjønnet. Vi jenter er mennesker med like mye drit i oss som dere, Ole Peder

-Less is more
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 16:47
Medlem

Monica skrev forresten om denne problematikken i Imagonem #8 (se s. 13) i artikkelen "Viking - kommentarer fra en rollespillende feminist", som jeg leste da jeg var 15 eller deromkring. Så jeg burde jo strengt tatt visst bedre.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 9/04-2008 kl 16:48
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 16:55
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Monica skrev forresten om denne problematikken i Imagonem #8 (se s. 13) i artikkelen "Viking - kommentarer fra en rollespillende feminist"
...og spillforfatterne nektet å besvare artikkelen offentlig, selv om de i et privat brev til meg kalte det for en heksejakt Ikke lett, gitt.
Gammel 9/04-2008, 16:56
Medlem

Sitat:
Og er helt enig med Louise i at det kan lønne seg å tenke kjønnsløst. Lag rollen først, så kjønnet. Vi jenter er mennesker med like mye drit i oss som dere, Ole Peder
Jeg skal prøve det. Men jeg må nok innrømme at kategoriene "kvinne" og "mann" er ganske mye hardere fastbolta i huet mitt enn ideell queerfeministisk oppskrift kanskje skulle tilsi. Når jeg begynner å tenke på en rolleide/konsept tror jeg faktisk kjønn er et ganske avgjørende og tidlig valg, som får mye å si for hvordan jeg oppfatter/utvikler rollen (jeg snakker her helt generelt, for jeg har altså spilt en håndfull kvinneroller opp gjennom).
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 17:02
Medlem

Sitat:
Jeg skal prøve det. Men jeg må nok innrømme at kategoriene "kvinne" og "mann" er ganske mye hardere fastbolta i huet mitt enn ideell queerfeministisk oppskrift kanskje skulle tilsi. Når jeg begynner å tenke på en rolleide/konsept tror jeg faktisk kjønn er et ganske avgjørende og tidlig valg, som får mye å si for hvordan jeg oppfatter/utvikler rollen (jeg snakker her helt generelt, for jeg har altså spilt en håndfull kvinneroller opp gjennom).
Hm. Dette skrev jeg visst etter å ha prøvespillt Matthijs' "De Sultne", der man nettopp trekker en lapp tilfeldig for å bestemme rollens kjønn:
Sitat:
Spilte en dame i Matthijs nye, semi-Draug-aktige fortellerspill "De sultne", altså med en slags "Norge en gang mellom middelalderen og moderne tid"-type setting. (Alle spillerne var menn. Noen av dem var også i bakrus.) Hekla var enebarn på storgården, og hadde "ambisiøs" som sin natur. Det var ikke noe problemer med å finne på handlingspunkter til henne. Det ble spilt på kjønnsrolle/kjønnsbetingede ting som å få barn/arrangerte ekteskap/"kvinnens plass", men aldri som noe blokkerende/hemmende. I hovedsak spilte jeg henne uten å tenke noe videre på at hun var en kvinne, og det er vel kanskje muligens noe av cluet. Mennesker er mennesker (med mindre de er orker), og det er det mest sentrale i rolletolkningen. Eller noe i den duren. Litt trøtt.

(Og vi etablerte ikke noe som helst om hvordan hun så ut. )
http://www.n4f.no/forum/showthread.p...ghlight=Sultne
Svar med sitat
Gammel 9/04-2008, 17:40
grethesofie sin avatar
grethesofie grethesofie er offline
Medlem

Monica får sagt det. Hun burde være på leselisten til alle rollespillforfattere.

-Less is more
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:31.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia