Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/04-2008, 00:10
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
(Får tilføye at jeg snakker mest for meg selv her, så får Martin snakke for seg hvis han gidder.)
Jeg gidder, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, fordi jeg er i en del konflikt med meg selv. Jeg er på en og samme tid defensiv, filosofisk, selvkritisk, og enig.

Vel, det defensive først, for å være ferdig med det. Diskusjonen om eksemplene til Ole Peder og statistikken han kommer med er på sin plass, og det er både gode råd og gode innspill der. Men noen steder har jeg følelsen av at det går over i det mer generelle og personlige... og da føler jeg også at jeg (som en av de to spillskaperne) kommer ut av det som en litt mindre person enn jeg er, og dessuten en person som står for ting jeg vanligvis jobber hardt for å ta avstand fra. Mulig jeg faktisk har den personen i meg, jeg vet jeg er mer preget av fordommer og stereotyper enn jeg skulle ønske, men i og med at helheten av boka hypotetisk kan tenkes å forandre på det inntrykket, vil jeg be flere enn Marianne om å lese boka, før de feller dommen. MEN jeg vet også at jeg er overfølsom for en del sosiale ting, og litt for lett finner min egen selvkritikk gjenspeilet i andres ord.

(Når det gjelder artikkelen Monica skrev lurer jeg på... gjaldt det et spill som aktivt hindret kvinnelige roller i å være kule, eller bare et spill som ikke la opp til at de skulle være det? Om Itras by passer inn i noen av disse kategoriene, er det i så fall den siste.)

Stereotyper og kunst
Men ferdig med å være defensiv nå. Til selve saken: Stereotyper og sosial makt er absolutt realiteter (som potensielt rammer kvinner, men også andre grupper). Det er ting man ikke nødvendigvis er bevisst på at man driver med; dermed vil de også kunne videreføres ganske enkelt og uforstyrret. Bevisstgjøring er et godt virkemiddel mot dette. Og kulturelle uttrykk som filmer, bøker, og rollespill er en god arena for bevisstgjøring, og en og arena for det ideelle alternativet: Historier hvor folk fra de aktuelle sosiale gruppene er til stede uten at stereotypene om dem gjør seg gjeldende. Som samfunnsviter og engasjert person stiller jeg lite spørsmål ved dette.

Som spillskaper, skribent, forteller osv. har jeg imidlertid et dilemma. For jeg mener at frihet i kunstneriske uttrykk er viktig, og det inkluderer friheten til å velge å ikke fokusere på akkurat den biten i akkurat det arbeidet. Og dilemmaet ligger i at man ikke kan lage et uttrykk som ikke er et statement om f eks kjønn, fordi selv det å defaulte er et statement; den kulturelle normen er skjev i seg selv. Her har jeg ingen løsninger, men jeg forbeholder meg retten til å slappe av, i noen sammenhenger, på hvor bevisst jeg er på stereotyper. Noen ganger er det andre elementer i uttrykket som fortjener mine ressurser mer.

Andre ganger gjør jeg så godt jeg kan for å utfordre eller nøytralisere stereotypene, for jeg er klar over at jeg også har et ansvar. Hvor godt jeg klarer det er et annet spørsmål, som jeg kommer tilbake til helt til slutt. Og det må også legges til: Stereotyper tar seg aldri godt ut i en fortelling. Om ikke annet blir det kjedelige fortellinger av det.

(Sorry for engelsken i avsnittet over. Og unnskyld for engelsken i forrige setning.)

En liten digresjon
Når det gjelder stereotypibevisst tekstlesing har jeg lurt en del i det siste, hvis noen kan svare meg... metoden virker lite falsifiserbar for meg. Man leser personbeskrivelsen og finner tegn på avmakt, at personen blir gjort til sekundær i andres liv, osv... men det jeg er usikker på er hvor lett eller vanskelig det er å trekke en slik forbindelse. Hvis det er for lett, risikerer man en del falske positive. Man risikerer å konkludere med at en tekst er stereotypiserende, selv om den ikke ville hatt den effekten på en leser som ikke brukte metoden. Men jeg kjenner ikke metoden, eller om det i det hele tatt er en metode. Er det sånn?

MEN... om det er vitenskapelig eller ikke, er det nok likevel et nyttig redskap for bevisstgjøring.

Itras by...
... er et prosjekt som faretruende fort nærmer seg den endelige daudlinja. Det kan være en dårlig unnskyldning eller ikke, men vi har lovt bort en ferdig bok til ARCON, og det skal vi holde. Derfor er det litt usikkert hvor mye vi kan få gjort med denne problemstillingen, selv om vi skulle komme frem til at den var viktig å få gjort noe med.

Men jeg kan komme med noen enkle forslag, hvis vi vil:

Skrot Mary. Lag en annen rolle i stedet. Eller beskriv henne som den lite stereotypt feminine personen hun er, men uten alle referansene til at det skulle være noe rart ved det.

Stryk alle referanser om faren til Bobby fra beskrivelsen om henne, gi ham evt en egen beskrivelse i stedet. Gi Bobby en konkret handlekraftig egenskap, for eksempel at hun er en dreven sjåfør.

Gjør om denne setningen om Josephine Buckle:
Sitat:
Når hun er glad skinner solen, når hun er sint lyner og tordner det, når hun er melankolsk er været grått og når hun er trist regner det.
Erstatt "når hun er melankolsk er været grått," med "når hun er i det rasjonelle og analytiske hjørnet er været overskyet, men lite utpreget".

Juliet Forbes er jeg ikke sikker på hva som skal gjøres med (eller om det er nødvendig å gjøre noe med henne), havfruestimene synes jeg skal få stå, på kvoten "bygger på reelle legender".

Gjør Matthijs' Pøbelmaker til kvinne, og ta henne med i boka.

Se om vi kan følge Louises råd og rett og slett bytte navn på noen av de figurene vi har, evt. med små omskrivinger, uten at det blir for rart.

Når det gjelder nye kvinnelige roller og bifigurer, er det vel fortsatt plass til noen, hvis vi bare har tid. Hvis noen som har lest boken kommer med forslag til kvinnelige roller de selv ville likt å spille, tar vi gjerne inn det også.

Hvis ikke dette skulle holde, er jeg uansett trygg på at de som vil spille kvinner klarer å lage oppegående, ikke-harmløse, selvhandlende roller - selv om de ikke får så godt med eksempler ved å lese boka. Som sagt har vi så vidt jeg kan se ingen elementer som er til direkte hinder for dette.

En liten digresjon til sånn på kveldingen av innlegget:
Som jeg tidligere hintet så vidt til, er det ut fra mitt eget perspektiv på stereotyper og sosial makt ikke nødvendigvis uproblematisk at jeg (og andre som ligner på meg) skal skrive ting hvor vi tematiserer disse tingene direkte. Jeg er en hovedsaklig heterofil, ikke funksjonshemmet mann som har inntekt over fattigdomsgrensen og som har navn, utseende og språk som får en del til å tippe at foreldrene mine kommer fra Skandinavia. I forhold til diskriminering, har jeg de fleste kjennetegnene til de det diskrimineres til fordel for. Dette betyr to ting.

For det første er jeg ikke alltid bevisst på alle de kulturelle prosessene som opprettholder dette; noen av dem benytter jeg meg antageligvis av uten å vite eller ville det. Hvis jeg ikke følger godt med risikerer jeg å sabotere mitt eget prosjekt; snike harmløsheten, relasjonsdefinisjonene, osv. inn bakveien.

For det andre kan det å gi fra seg privilegier frivillig i seg selv være et maktgrep; det er et signal om at det tross alt er jeg som gjør valget. Jeg er opptatt av rettferdighet og bidrar gjerne til det ene eller andre bevisstgjøringsarbeidet, men jeg er også litt redd for å ta over styringen av det... som den ubevisst paternalistiske slasken jeg vet jeg er programmert til å være.

Disse tingene betyr ikke at jeg stiller meg passiv i forhold til problemstillingen, men det gjør at jeg prøver å gå forsiktig frem. Også når det gjelder kulturelle uttrykk.

Menn kan og bør bruke feministiske virkemidler i rollespill (og bøker, filmer, tegneserier...) men jeg tror det er enda bedre når kvinner gjør det.
Gammel 10/04-2008, 01:12
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Amalie Richter

"Hun kikker utover kaia, på alle mennene som jobber der, drar inn lass med nye varer, og fisk. I handa har hun et gammelt fotobilde, det er en unge herremann på bildet. Amalie er blitt fortalt at det er faren hennes, han er ute til sjøs. Om natten drømmer hun om å møte han, om alle stedene de skal se sammen, og hvor glad han blir for å se henne igjen. 10 år er gått siden han sist hadde satt sin fot i byen og Amalie er blitt en stor jente."

Liker å drømme om store turer, i den vide verden.
Når hun ikke er inne å lærer å spille piano eller leser bøker er hun gjerne i skogen. hun liker å lytte til alle lydene rundt seg, lage historier om livene til ekornene, og de andre dyrene hun ser, mens hun sitter helt stille i ynglingstreet sitt.

alder: 15 år
utseende: nøttebrunt hår, grå øyne, atletisk bygd
egenskaper: er veldig flink med dyr, og ha gode naturkunnskaper

er dette noe som kan passe?
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 10/04-2008 kl 12:53
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 03:42
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Når det gjelder nye kvinnelige roller og bifigurer, er det vel fortsatt plass til noen, hvis vi bare har tid. Hvis noen som har lest boken kommer med forslag til kvinnelige roller de selv ville likt å spille, tar vi gjerne inn det også.
Aaah! En liten konkuranse helt på tampen. Lag en kvinnelig bifigur til Itras by, det beste forslaget kommer med i boken!
Det hadde jo vøri gørgromt!
Ja? Martin og Ole Peder? Ja?

(Er forøvrig Astra med i boken? Det synes jeg godt hun kunne være med, bare for å ha sagt hva jeg synes.)

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 09:00
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Jeg gidder, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, fordi jeg er i en del konflikt med meg selv. Jeg er på en og samme tid defensiv, filosofisk, selvkritisk, og enig.
Jeg er stort sett enig i alt du skriver, og det rimer veldig med mine egne tanker (og følelser) rundt dette og denne diskusjonen.
Sitat:
Se om vi kan følge Louises råd og rett og slett bytte navn på noen av de figurene vi har, evt. med små omskrivinger, uten at det blir for rart.
Jeg tenkte en del på dette i går, og var veldig på glid. For noen av rollenes del, som Muldredyr, synes jeg det er helt essensielt at han er mann, mens for andre, som Jeremy Finkelton, er det mer likegyldig. Så kom jeg på at Thore har laget minst 20 tegninger, og baserer dem tett på våre tekster. Og at vi ikke har kapasitet/evne til å mase/micromanage hans arbeid alt for mye...

De andre forslagene synes jeg vi absolutt bør vurdere.

Sitat:
Ja, absolutt.

Sitat:
Hvis ikke dette skulle holde, er jeg uansett trygg på at de som vil spille kvinner klarer å lage oppegående, ikke-harmløse, selvhandlende roller - selv om de ikke får så godt med eksempler ved å lese boka. Som sagt har vi så vidt jeg kan se ingen elementer som er til direkte hinder for dette.
Jepp, det er jeg og.. og det er grunnen til at jeg kjenner meg rimelig trygg på dette, uansett hvor mange biroller/eksempelroller vi klarer å presse inn på tampen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Aaah! En liten konkuranse helt på tampen. Lag en kvinnelig bifigur til Itras by, det beste forslaget kommer med i boken!
Ja.

Sitat:
(Er forøvrig Astra med i boken? Det synes jeg godt hun kunne være med, bare for å ha sagt hva jeg synes.)
Mulig Ebenhardt ryker til fordel for henne.

(NÅ... burde jeg kanskje begynne å forberede meg på jobbturen til Afrika neste uke.....)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 10/04-2008 kl 09:56
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 10:03
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Gardist Pøbelmaker

Gardist Pøbelmaker er ansvarlig for ungdomsanstalten under Månetårnet. Der sørger hun for at ungdommen gjøres klar til samfunnet. Pøbelmaker er en nihilist, en forferdelse av et menneske. Hun gjør ungdommen klar for
samfunnet slik hun oppfatter at det er.

Samfunnets regler er disse:
- Ingen fortjener det de får. Verden er urettferdig.
- Ingen er bedre eller verre enn andre. Menneskeverd er irrelevant.
- Glede er noe man vokser fra.
- Alle har ansvar for å bli kvitt sin egen uskyld.

Pøbelmaker ser på livet som en test, en prøve for å se om mennesket kan
overleve under bitre omstendigheter. Anstalten er essensen av denne
forbitrede testen. Hun gjør dem en tjeneste. Hvis de klarer testen, har de
livets rett. Hvis ikke, går de under. Hun liker det ikke når de går under.
Men det er ikke henne som lager reglene. Det er verden.

De som klarer testen, følger hun med på. Hun kan stå ute i regnet og se inn
i leilighetene deres. Hun vil hjelpe dem videre. Noen ganger sender hun anbefalinger, får fart på byråkratiske prosesser, ordner ting til for dem.
Noen ganger fjerner hun deres fiender. Da er hun også en del av systemet.
Det er ikke hennes ansvar. Ikke egentlig.

Pøbelmaker har et familieliv. De er grå pappfigurer. De lager en
bakgrunnslyd, en slags jevn dur hun hører når hun sitter hjemme og drikker.
Av og til maler hun fjes på pappfigurene og ligger med dem.

Pøbelmaker har en fortid, en barndom. Hun snakker aldri om den. Ingen spør.

Utseende: Stram mine.

---

Jeg merker at bare det å skifte pronomen gjør at jeg tolker rollen annerledes i hodet mitt Den eneste endringen ellers er at jeg fjernet barten. Jeg er mye mer nysgjerrig på den kvinnelige Pøbelmakers fortid og barndom enn på den mannliges.
Gammel 10/04-2008, 10:06
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg merker at bare det å skifte pronomen gjør at jeg tolker rollen annerledes i hodet mitt Den eneste endringen ellers er at jeg fjernet barten. Jeg er mye mer nysgjerrig på den kvinnelige Pøbelmakers fortid og barndom enn på den mannliges.
Vil du forandre kjønnet hennes i kampanjen også? Kanskje forrige episode utspilte seg på B-siden av Itras by?
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 10:17
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Vil du forandre kjønnet hennes i kampanjen også? Kanskje forrige episode utspilte seg på B-siden av Itras by?
Skal tenke litt over det. I så fall vil jeg gjerne at vi spiller en scene på nytt (konfrontasjonen mellom Pøbelmaker og Ottermole) for å se hvordan den blir nå.
Gammel 10/04-2008, 16:07
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:

Men jeg kan komme med noen enkle forslag, hvis vi vil:

Skrot Mary. Lag en annen rolle i stedet. Eller beskriv henne som den lite stereotypt feminine personen hun er, men uten alle referansene til at det skulle være noe rart ved det.
Tenk også gjennom hvilke svakheter de ulike kvinnerollene har. En konsekvens av den gamle hore\madonna-greia er at vi menn har en tendens til å skrive kvinneroller som ikke har noen interessante svakheter\issues\dilemmaer.

Sitat:
Gjør om denne setningen om Josephine Buckle: Erstatt "når hun er melankolsk er været grått," med "når hun er i det rasjonelle og analytiske hjørnet er været overskyet, men lite utpreget".
Denne skjønner jeg ikke i det hele tatt. Når hun er rasjonell bør det vel være skyfritt? Jeg synes forøvrig malankoli er totalt ukjønnet sinnstilstand.

Sitat:
Juliet Forbes er jeg ikke sikker på hva som skal gjøres med (eller om det er nødvendig å gjøre noe med henne), havfruestimene synes jeg skal få stå, på kvoten "bygger på reelle legender".
Sitat:
Gjør Matthijs' Pøbelmaker til kvinne, og ta henne med i boka.
Pøbelmaker synes jeg ikke fungerer spesiellt bra som kvinne. Chesterfield og Mørkets Betvingere er bedre kandidater for kjønnsskifte. Betvingerne kan ha godt av å bli pushet litt vekk fra d&d-pastisjen.

Sitat:
Tror ikke det er noe problem i de alle fleste tilfeller å skrive om rollene. De eneste det vil skurre for er for dere som har brukt disse rollene i kampanjespill. For nye lesere tror jeg det vil funke helt fint.

Jeg synes unnskyldningene om at det vil ødelegge den kunstneriske helheten, ta for lang tid, gripe inn i illustratørens arbeid (de fleste illustratører har ikke noe imot instrukser og tilbakemelding, snarere tvert om) og så videre er dårlige unnskyldninger. Hvis dere ikke gidder å rette på det skjønner jeg ikke hvorfor Ole Peder startet denne tråden i det hele tatt.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 16:08
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi Vis post
Haha. Smart markedsføringsknep som også vil gjøre boka bedre. Vinn-vinn-situasjon?
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 17:15
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken Vis post
Denne skjønner jeg ikke i det hele tatt. Når hun er rasjonell bør det vel være skyfritt? Jeg synes forøvrig malankoli er totalt ukjønnet sinnstilstand.
Jeg ville ha inn at Josephine ikke var en person som bare satt og følte hele tiden. (Om dikotomien mellom følelser og rasjonalitet har noe for seg, er et annet spørsmål). Og det ville blitt veldig eksempler, hvis jeg ikke hadde kutta ut noe. At det ble akkurat melankoli er mer tilfeldig.

Når det er skyfritt skinner sola, og den tilstanden var opptatt.

Men man selvfølgelig beholde melankolien og ta bort gleden, så løser man begge deler.

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken Vis post
Jeg synes unnskyldningene om at det vil ødelegge den kunstneriske helheten, ta for lang tid, gripe inn i illustratørens arbeid (de fleste illustratører har ikke noe imot instrukser og tilbakemelding, snarere tvert om) og så videre er dårlige unnskyldninger. Hvis dere ikke gidder å rette på det skjønner jeg ikke hvorfor Ole Peder startet denne tråden i det hele tatt.
Jeg synes det er mer retorikk enn argumentasjon å stemple det som unnskyldninger. (Da er spørsmålet om hvorvidt det finnes grunner til det, avgjort i språket før argumentasjon i det hele tatt kommer på tale.) Tekniske hindringer er en realitet når det er en måned til ting skal sendes til layout og vi begge har andre prosjekter ved siden av. Og hvis vi ikke hadde giddi å endre på det, hadde vi neppe fulgt opp denne tråden såpass som vi har, langt mindre startet den... men hvor mye som faktisk kan bli gjort, kommer litt an på hva vi får til.

Og jeg er usikker på hvor det står om å ødelegge den kunstneriske helheten. Mulig Ole Peder har sagt noe om det som jeg ikke har fått med meg (vi er to forskjellige personer), for min del har jeg sagt at stereotyper sjelden gjør noe godt for den kunstneriske helheten. Men jeg har sagt en del om kunstneriske prioriteringer.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 10/04-2008 kl 17:17
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:16.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia