Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/04-2008, 17:53
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Jeg synes man skal være forsiktig med å rope "undertrykkelse! Undertrykkelse!" for slike ting som dette...
Gammel 10/04-2008, 18:47
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Jeg synes man skal være forsiktig med å rope "undertrykkelse! Undertrykkelse!" for slike ting som dette...
Det er det vel ikke noen som gjør heller. Men det må være lov for folk (i dette tilfelle kvinnelige folk) å si "dette spillet virker ikke som om det er laget med oss i tankene - hvorfor det?"

Og så er det jo en annen problemstilling som dukker opp. Hvordan fremstilles ikke-hvite mennesker i Itras By - og i rollespill generelt?

Sist endret av matthijs; 10/04-2008 kl 18:49
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 18:54
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Det er det vel ikke noen som gjør heller.
Det var bare en vibb jeg fikk.
Gammel 10/04-2008, 19:03
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Det er det vel ikke noen som gjør heller. Men det må være lov for folk (i dette tilfelle kvinnelige folk) å si "dette spillet virker ikke som om det er laget med oss i tankene - hvorfor det?"

Og så er det jo en annen problemstilling som dukker opp. Hvordan fremstilles ikke-hvite mennesker i Itras By - og i rollespill generelt?
Let's not go there...

Jeg luket vekk "hinduistene ved elvebredden" og "the cruton club", for å si det sånn. Men både trollmannen Ramanuja, kjøleskapsguruen Rajalingam og Khans enke er der vel fortsatt...

Stort sett nevner vi vel ikke noe om rase i det hele tatt... men det er vel kanskje en implisitt greie at hvitt er "det vanlige"... uansett, det er en problemstilling jeg personlig har vært noe mer bevisst på enn dette med kjønn.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 10/04-2008 kl 19:08
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 19:18
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

(Jeg ble for øvrig litt småfurten/skuffa da jeg så at hinduistene var kuttet ut. De skal definitivt inn når jeg spiller Itras By)
Gammel 10/04-2008, 19:28
Medlem

Sitat:
Enig i at det må være lov. Men i dette tilfellet er det vel strengt tatt en av forfatterne som spør "jeg har i dag påny bitt meg merke i noe som kan oppfattes som en mulig svakhet ved manuset jeg har bidratt til: kvinnemangel. Hva tror dere som er kvinner om min generelle beskrivelse av denne mulige svakheten?" [jeg må selvsagt her ta det forbehold at de færreste vil kunne ta seg tid til å sette seg ned og lese 130 sider sånn på rappen, og dermed vil måtte basere seg på min kortfattede oppsummering her, og sine egne generelle oppfatninger om problemstillingen. Når jeg vurderer responsen, og hvilke grep vi eventuelt er nødt til å ta i forhold til den/hvilke svakheter jeg kan kjenne meg trygg på at vi kan leve med, må jeg også ta med i betraktningen at de fleste av respondentene her ikke har tid til å lese hele manus før de svarer meg. Så jeg tar inn respons fra de som ikke kjenner verket, de som kjenner verket, kvinner og menn, putter det inn i hodet med mitt eget skjønn og vurderingsevne (og den mest inngående kunnskapen om dette manus noen med mulig unntak for Martin har) og prøver å gjøre det som er rett og det som er mulig. Respons fra de ... to kvinnene jeg vet har lest manus hittil har vært utelukkende positiv.]

Hvorfor gidde?

Nei, det kan jo hende man kan slumpe til å lære noe...
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 19:33
Louise sin avatar
Louise Louise er offline
Medlem

Jeg synes det kommet mange bra forslag her, jeg likte Matthijs Gardist.

Innlegget mitt ble mer et spark til miljøet enn Itras By, så jeg håper ikke du tar det veldig til deg, Martin. Det jeg ønsker er en bevisstgjøring som kan føre til en utvikling. Det handler ikke om diskriminering i utgangspunktet, eller i det minste ikke fra meg.

Det jeg ønsker er kule kvinneroller som jeg ikke et sekund er i tvil om at dere kan lage. Bare fri dere litt fra båsene, og husk at kvinner tenker like mye på fotball (kanskje), sex, alkohol og gøyale ting som dere, og at melankoli er en kjønnsløs greie, som Håken nevner. Det er ikke et problem at rollen kan være melankolsk, det viktigste er at det er flere aspekter og sider å spille på som kan gi en rikere og mer interessant spillopplevelse.

Lykke til!
Gammel 10/04-2008, 19:33
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Åja, sånn ja. Ja, måten spørsmålet formuleres på, og måten du/dere presenterer Itras-teksten på i denne tråden, inviterer jo til kritikk. Eller var det det du mente?

[EDIT] Det var et svar til Ole Peder, ikke til Louise. Til Louise ville jeg skrevet "Ingen menn tenker på fotball". [/EDIT]

Sist endret av matthijs; 10/04-2008 kl 19:34
Svar med sitat
Gammel 10/04-2008, 20:17
Medlem

Sitat:
Åja, sånn ja. Ja, måten spørsmålet formuleres på, og måten du/dere presenterer Itras-teksten på i denne tråden, inviterer jo til kritikk.
Jau.
Svar med sitat
Gammel 11/04-2008, 00:06
grethesofie sin avatar
grethesofie grethesofie er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Respons fra de ... to kvinnene jeg vet har lest manus hittil har vært utelukkende positiv.]

Hvorfor gidde?

Nei, det kan jo hende man kan slumpe til å lære noe...
Noen sjans for å sende et manus min vei,så kan det hende det blir tre.

Merker at temaet engasjerer meg mer enn jeg trodde.Prinsipielt mener jeg at grupper og samfunn funker bedre når det er en grei fordeling av innover og utovertisser.

Hvorfor kan ikke de flinke og kreative herrene få utfolde sitt verk med full kunstnerisk frihet? Betyr denne ujevne fordelingen noe i det hele tatt når Itras by er en fiksjon? Jeg har full forståelse for at dere ikke har spesielt lyst til å koke i hop noen dårlige roller på slutten, for å fylle opp en kvote.

Og det er absolutt ikke slik at jeg mener at Martin og Ole Peder må stå til rette for hvordan tingenes tilstand er og bruke sitt rollespill i likestillingens kamper og trefninger.Allikevel får jeg en følelse av avmakt når to unge menn på min egen alder ubevisst nedprioriterer jenter og kvinner. De har ikke valgt å lage en "men's only "setting, da ville det vært helt greit. Det er det ubevisste der som får det til å skurre i mitt hodet. At det bare blir sånn.

Godt at dere da stopper opp og spør, tar noen runder og grubler, strekker lanken pent ut og lar riset falle over fingrene.

Hvis ikke kommer vi til å gå glipp av mye moro,jeg har alltid likt å leke med gutter og vil gjerne ha med flere jenter på leken.

(De grusomme lekebutikkene som fostrer barn til å leke med gutteleker(tøffetøff) eller jenteleker(pastellhælvete..)og et norsk rollespill jeg ikke har lest får meg til å trekke på de røde strømpene. Det hadde jeg ikke trodd..)

-Less is more
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 20:19.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia