Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/04-2008, 16:47
heidiii sin avatar
heidiii heidiii er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Flinke Ole Peder!

Jeg er egentlig litt uenig i at krigere er et ukjønnet ord, sånn rent funksjonelt. Hvis vi hører om en gruppe med krigere (kanskje ikke vi, men...), hvor mange ser for seg en gruppe med kun menn i forhold til en blanda gruppe? Jeg tror det er ganske mange som kun vil se menn. Og det fungerer på samme måte som at når yrkestitler som lege, politibetjent, søppeltømmer etc brukes om kvinner, blir det gjerne presisert at det faktisk dreier seg om en kvinne - i motsetning til en mann.
Ikke for det, i et rent likestillingsperspektiv er jeg for å bruke ord som lærerinne, sykepleierske etc for å synliggjøre problematikken rundt dette, men i et skakkteoriperspektiv heier jeg på alle de kjønnsnøytrale ordene (og ønsker meg et eget kjønnsnøytralt pronomen som kan erstatte han og hun).
Svar med sitat
Gammel 11/04-2008, 17:32
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg tror jeg bare holder meg utenfor denne debatten, av hensyn til husfreden.

Ikke et vondt ord om noen altså, jeg bvare merker at jeg blir mer provosert enn jeg er komfortabel med, og jeg trenger sansynligvis å gå noen runder med meg selv om ting og tang før jeg kan diskutere sånne ting ordentlig.

Dette kun til orientering.
Gammel 11/04-2008, 18:38
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Jeg tror jeg bare holder meg utenfor denne debatten, av hensyn til husfreden.

Ikke et vondt ord om noen altså, jeg bvare merker at jeg blir mer provosert enn jeg er komfortabel med, og jeg trenger sansynligvis å gå noen runder med meg selv om ting og tang før jeg kan diskutere sånne ting ordentlig.

Dette kun til orientering.
Det er synd, for du har allerede sagt en del ting som jeg selv er ganske ukomfortabel med å høre, dersom jeg forstår dem riktig. Men jeg vet jeg har misforstått deg tidligere, og det kunne vært greit med en oppklaring.

På den annen side er husfred noen ganger greit. Oppheta nettdebatter med masse misforståelser er ikke akkurat min yndlingsting i hele verden heller.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 11/04-2008 kl 18:42
Svar med sitat
Gammel 11/04-2008, 19:18
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Jeg er i det minste ganske nysgjerrig på hva som provoserer Skjalg. Og nei, det er ikke fordi jeg vil at noen skal starte en overopphetet nettdebatt, jeg er bare grusomt nysgjerrigper.

Jeg synes også kanskje at vi hauser dette opp veldig mye. Det er ikke et SÅ stort problem at flest eksempelkarakterer heter "Herr", altså!

Det er positivt at:
a) Forfatterne har blitt bevisste på at de kan ha gjort en "feil" (feil i gåseøyne fordi det er subjektivt hvor feil det faktisk er)
b) Det er gjort grep her på forum for å hjelpe dem med å gjøre de endringene de kanskje ønsker
c) De fleste har greid å argumentere saklig i denne diskusjonen

Det jeg ser på som negativt er at:
a) "Feilen" gjøres større enn den er - det ser ut til at betydningen har blitt større ettersom flere har blitt bevisste på at "feilen" faktisk eksisterer
b) Det er nær sagt umulig å bli enige om en del ting som har med smak og behag å gjøre, og jeg vil si at tema her delvis er en funksjon av smak og behag, delvis en funksjon av politikk og det å ikke øsnke å være politisk ukorrekt (så kan man jo spørre seg om kunst skal være politisk korrekt)
c) Likestilling er et überfølsomt tema som det er vanskelig å diskutere uten å tråkke på noen tær - samme hvilket kjønn det er på tærne

Samtidig som jeg føler at jeg blir glad for at noen tar interesse i å lage kule kvinneroller, så hører jeg samtidig en stemme i hodet som sier: "Men Maja, har da dette noe å SI? Jeg mener, virkelig? Må vi til enhver pris ha disse forfatterne til å endre manuset sitt? Er ikke det at de tenker på oss kvinner med omtanke og hensyn, og tar opp temaet på eget initiativ, nok for oss? I grunn? Jeg ville trodd at historien som fortelles var viktigere enn hvem som fortalte den. Men jeg tar kanskje feil?" Stemmen legger som regel altså ikke fingrene imellom.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere

Sist endret av Gru; 11/04-2008 kl 19:18
Svar med sitat
Gammel 11/04-2008, 19:33
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Ja, vi holder da en grei temperatur her, syns jeg - det virker som om alle har et passe nyansert forhold til debatten, uansett standpunkt.
Gammel 11/04-2008, 21:36
heidiii sin avatar
heidiii heidiii er offline
Medlem

Jeg synes ikke det å ta en liten debatt rundt kjønnsfordeling og kjønnsrolleperspektivet i et rollespill er å hause opp et problem. Mange av oss er kanskje enig i at det er et problem med den ujevne fordelingen av (stilige) roller i ulike tekster, og da er det en fordel at man kan diskutere og nyansere det.
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 08:38
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Det som provoserer meg (og dette er ikke på noen måte et angrep på noen):

Overfokus på kvinneundertrykkelse, bagatellisering av undertrykkelse av menn.

Ja, kvinner blir undertrykket. Det finnes ingen rettferdiggjørelse av det enkelte kvinner må gå gjennom, eller for det kvinner helhetlig som kjønn utsettes for. Sexpress, diskriminering i arbeidslivet og mange andre (av det jeg vil kalle) sykdomstegn i samfunnet er en realitet. Jeg forsøker heller ikke å bortforklare eller ta fokus bort fra at kvinner, verden over såvel som hjemme, lider under dette.

Men det jeg gjerne vil ha mer fokus på, og som det provoserer meg at av og til tilsidesettes til fordel for krampeaktig rødstrømpefeminisme og til tider også mannshat fra enkelte steder, er undertrykkelse av menn.

Vårt samfunn stereotypiserer menn som sterke, vakre og dumme, eller bare dumme. Mindreverdige, til og med.
Hvor har jeg dette fra? Hvordan kan jeg si det, når menn sitter på all makt i samfunnet og kvinner ikke slipper til i maktens sentrum?
Når jeg ser på samfunnet rundt meg, ser jeg en dualitet i undertrykkelsesmønstre. Jeg ser den systematiske undertrykkelsen kvinner gjennomgår (og sympatiserer med den, jeg kan gjerne kalles feminist hvis det betyr at jeg er for like rettigheter for alle), men jeg ser også en systematisk portrettering av menn i populærkultur som jeg ikke kan kalle noe annet enn undertrykkende og stereotypifiserende på en svært negativ måte.

Vi bombarderes med bilder av menn som tar til seg stereotype feminine trekk, som pleier utseendet sitt og nærmest går kvinner i næringa. De er overalt, i reklamer, på kinolerretet, på teve og i alle andre mediekanaler. Disse bildene, sammen med en regelrett kampanje for å gi menn skyldfølelse som føres av det aller meste som kaller seg "feminisme", sverter det maskuline og fremhever det feminine som renere, bedre og mer verdifullt. Det er undertrykkelse vel så ille som den seksualiseringen og objektifiseringen som foregår mot kvinner i disse samme mediene.

Når jeg ser på populærkulturen, er det fordi jeg mener disse grovt overdrevne kildene speiler reelle samfunnstendenser.
I komedier på film og teve, og i reklamefilmer, portretteres menn gjennomgående og konsekvent som uintelligente, hjelpeløse tullinger som alltid sta og bastante tar idiotiske avgjørelser mot de vakre og intelligente kvinnenes råd eller vilje, og som fortvilet og med lite hell prøver å vri seg unna konsekvensene før de får en bitende lærepenge av sine kvinnelige overmenn, dryppende av sarkasme og intellektuell og moralsk overlegenhet.
Et annet populært og vanlig bilde er den tåpelige mannen som på en eller annen måte taper for den vakre, utspekulerte og intellektuelle kvinnen.

Eksempel: Den pølsereklamen hvor mannen koker pølser til seg og samboeren for å spise mens han ser på landskampen, hvorpå hun tar begge pølsene og skifter kanal.

Baggatell? Tullete å lese så mye inn i en tåpelig reklamefilm som er ment å være morsom? Meget mulig, men jeg mener at disse humoristiske karikaturene skjuler en mye dystrere sannhet, nemlig at mannen er under angrep.

Jeg peker ikke på noen, for det er ikke noen som har skylden, Det finnes ikke noen hemmelig organisasjon av kvinner som gjennomfører disse tingene, slik enkelte ekstreistiske feminister blant annet i sverige mener om menn. Det er samfunnet som har skylden, med sine forskrudde verdier og normer.

Mener nå jeg.
Gammel 12/04-2008, 09:35
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Jeg har av og til følt meg stereotypifisert (eller åssen faen man staver det, hvis det er et ord) som smart og arrogant, men aldri som sterk, vakker og dum. Kanskje det av og til har blitt forventet at jeg skal være spesielt sterk, men det har liksom ofte falt på sin egen urimelighet i og med at jeg er litt pinglete. Det vil si, jeg slår som regel jenter i håndbak, da.

Jeg synes en god del av det du skriver virker for det første som litt kårni hangups og for det andre ikke er noe overbevisende argument mot å evt. justere IB-manuset i retning "litt mer favnende for begge kjønn".

Men det du skriver som jeg oppfatter som sant og viktig er at fordommer og kjønnsstereotypier og forsøk på båssetting går begge veier. At selv om kvinner kan rammes på mange kjipe måter kan også menn rammes. (Vi er for eksempel i en tilstand der en tilfeldig mann som prøver å få en tilfeldig kvinne i tale på byen kan behandles som hundelort, fordi det er implisitt at hun er det attråverdige objekt og han er ... hundelort. Men det er også en situasjon som kan , og mange ganger faktisk, snus. For eksempel hvis det er hun som prøver seg og hun er sctøgg og feit og han er kjekk og ung. Er dette da feit-og-sctøgghetssjåvinsime?) Og som mange har vært inne på i denne tråden: vi kunne nok alle, uansett kjønn, rase, legning og bla-bla-bla, ha mye å hente på å se hverandre, og behandle hverandre, primært som mennesker, ikke kategorier.

(Jeg er bakfull, plis pardon the sleivethet.)
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 09:42
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Jeg har av og til følt meg stereotypifisert (eller åssen faen man staver det, hvis det er et ord) som smart og arrogant, men aldri som sterk, vakker og dum. Kanskje det av og til har blitt forventet at jeg skal være spesielt sterk, men det har liksom ofte falt på sin egen urimelighet i og med at jeg er litt pinglete. Det vil si, jeg slår som regel jenter i håndbak, da.

Jeg synes en god del av det du skriver virker for det første som litt kårni hangups og for det andre ikke er noe overbevisende argument mot å evt. justere IB-manuset i retning "litt mer favnende for begge kjønn".

Når det gjelder det første, så snakker jeg om generelle samfunnstendenser som vi bombarderes med gjennom media, ikke nødvendigvis handlingsmønstre hos enkeltpersoner. Det jeg mener er farlig er at slike vinklinger i media, hvis de får lov til å leve, fester seg i underbevisstheten og kan over tid påvirke hvordan samfunnet oppfatter ting. Det mener jeg er farlig.

Når det er sagt, så har vi alle forskjelige oppfatninger a ting, og det er greit lizzm.

Også har jeg lyst til å påpeke at jeg over hodet ikke skrev det jeg skrev som noe slags motargument mot å forandre IB-teksten. Jeg ble spurt om hva det var som plaget meg med tingene som ble sagt her, og så utbroderte jeg.

Faktisk så er det ikke tingene som ble sagt i seg selv som provoserte meg, og det er grunnen til at jeg skrev at jeg ikke hade lyst til å prate mer i denne tråden fordi jeg var redd for at jeg skulle si noe dumt. Jeg har en skikkelig refleks-reaksjon når det kommer til feminisme, som er det jeg trenger å gå noen runder med meg selv om, sånn som jeg nevnte.
Gammel 12/04-2008, 09:54
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Når det gjelder det første, så snakker jeg om generelle samfunnstendenser som vi bombarderes med gjennom media, ikke nødvendigvis handlingsmønstre hos enkeltpersoner. Det jeg mener er farlig er at slike vinklinger i media, hvis de får lov til å leve, fester seg i underbevisstheten og kan over tid påvirke hvordan samfunnet oppfatter ting. Det mener jeg er farlig.
Massemedia er helt ass.

Sitat:
Når det er sagt, så har vi alle forskjelige oppfatninger a ting, og det er greit lizzm.
Ja, bevares. 90% av verdens befolkning mener betraktelig fjernere ting enn det du har skrevet her.

Sitat:
Også har jeg lyst til å påpeke at jeg over hodet ikke skrev det jeg skrev som noe slags motargument mot å forandre IB-teksten. Jeg ble spurt om hva det var som plaget meg med tingene som ble sagt her, og så utbroderte jeg.
Okelidokeli. Så det plager deg egentlig ikke at jeg tar grep for å putte inn litt flere damer i IB-settingen? Det er bare formatet på diskusjonen som plager deg? Eller at jeg føler for å spørre om det i det hele tatt?

Sitat:
Faktisk så er det ikke tingene som ble sagt i seg selv som provoserte meg, og det er grunnen til at jeg skrev at jeg ikke hade lyst til å prate mer i denne tråden fordi jeg var redd for at jeg skulle si noe dumt. Jeg har en skikkelig refleks-reaksjon når det kommer til feminisme, som er det jeg trenger å gå noen runder med meg selv om, sånn som jeg nevnte.
Jeje. Jeg synes også det er mye BANALITETER OG FUCKING KLISJEER ute og går uansett ISME, men har ikke vært nevneverdig plaget av dem i denne tråden. Og føler jeg har klart å sondre greit mellom "respons jeg kan ha nytte av som menneske, mann og spilldesigner" og "generelle betraktninger som nok er viktig for vedkommende som ytrer dem, men som berører meg og mitt spill i mindre grad". Kudos for at du tar det opp på en saklig og reflektert måte.

Men fortsatt:
Sitat:
Det som plager meg mest er at OP faktisk bekymrer seg for dette, men det er også litt skummelt å se folk poste ting som for meg (dette er et veldig viktig poeng, fordi alt jeg skriver om er subjektive opplevelser) ser ut som "bla bla patriarkatet bla bla undertrykkelse bla bla slemme, slemme menn bla bla."
Jeg håper første ledd der ikke plager deg for mye. Jeg synes i bunn og grunn det ikke er helt unaturlig å sørge for at det er litt flere damepronomen, dameroller og damenavn i manus. Særlig når 3 av 4-5 spurte damer i denne tråden ymter frempå om at det er viktig for dem.

(disclaimer withstanding. need cigarette)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/04-2008 kl 09:54
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 22:34.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia