Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Rollespill generelt

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12/04-2008, 09:59
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Standard Sv: Noen spørsmål til deg som er kvinne

Neida, ikke tenk så mye på det. Det er bare min egen personlige "hvorfor i alle dager bekymre seg over en sånn bagatell, har han virkelig latt den mannsknusende feminisme-maskinen rulle over seg så til de grader??!!?" greie.

(her harsellerer jeg med mine egne fordommer, bare så det er sagt)

Sist endret av Temple; 12/04-2008 kl 10:00
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 10:02
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Det er et kommersielt valg, ikke et ideologisk valg.

(her harsellerer jeg med et eller annet. nå skal jeg sjekke om jeg har sigg igjen fra i går.)

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/04-2008 kl 10:02
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 10:27
Zatharee sin avatar
Zatharee Zatharee er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
"gale vitenskapsmenn" kan være "gale vitenskapsfolk" her og der.
JA!! Jeg har kjempelyst til å se en gal vitenskapskvinne-rolle! Ville vært en hærlig lek med stereotyper.

Ellers så synes jeg bare jeg må kommentere at det ikke er så viktig for meg om det finnes grupper i Itras By som består av bare menn, hvis det er slik samfunnet er tenkt å være. Det er for meg ikke så nøye om alle krigerne til Moherat er menn, så lenge kvinnenes grupper og aktiviteter også finnes. Det kan godt være sånn at stereotyper og fordommer til en viss grad former hva man bør og ikke bør gjøre ut av seg, og hvem man bør være, i en 20/30tallsinspirert setting. Men gjør det synlig. Og gi kvinnene en rolle, på sin egen arena. Det fører i tillegg til mye morsom spilling når man velger å bryte med disse rammene og tråkke over i den andre leiren.
"God does not play dice with the universe; He plays an ineffable game of His own devising, which might be compared, from the perspective of any of the other players [i.e. everybody], to being involved in an obscure and complex variant of poker in a pitch-dark room, with blank cards, for infinite stakes, with a Dealer who won't tell you the rules, and who smiles all the time." -Good Omens
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 10:41
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gru Vis post
Det jeg ser på som negativt er at:
a) "Feilen" gjøres større enn den er - det ser ut til at betydningen har blitt større ettersom flere har blitt bevisste på at "feilen" faktisk eksisterer
b) Det er nær sagt umulig å bli enige om en del ting som har med smak og behag å gjøre, og jeg vil si at tema her delvis er en funksjon av smak og behag, delvis en funksjon av politikk og det å ikke øsnke å være politisk ukorrekt (så kan man jo spørre seg om kunst skal være politisk korrekt)
c) Likestilling er et überfølsomt tema som det er vanskelig å diskutere uten å tråkke på noen tær - samme hvilket kjønn det er på tærne
(jeg fant sigaretter).

Som forlengelse av forrige flåsepost, den som kun tar spøk for spøk etc, og for å snu flisa bort fra synd-på-den-og-den/kjønnspolitikk/politisk korrekthet, en

[REALITYCHECK!]

Jeg har ingen illusjoner om at Itras by kommer til å selge veldig mye mer enn 300 eks. Jeg håper på 500.

Jeg har ingen illusjoner om at Itras by kommer til å revolusjonere kjønnsfordelingen i miljøet (men jeg tror kanskje spillet kan revolusjonere en drøy håndfull enkeltmenneskers syn på rollespill).

Jeg har et ønske om at spillet skal selge mest mulig.

Jeg har et ønske om at flere jenter skal spille bordrollespill*.

Hvis jeg med noen enkle grep som ikke går på akkord med spillets/tekstens kvalitet(er) kan bidra til å sannsynliggjøre en oppfyllelse av de siste par ønskene ... så koster det meg lite.

I så henseende er disse tekstgrepene primært et kommersielt/sosialt valg (for min del).

* Nå valgte jeg meg tilfeldigvis en mannsdominert hobby da jeg var ti år, og den deltar jeg fremdeles i. Jeg har lagt merke til at kvinner jeg møter av og til har litt annerledes erfaringer/perspektiver enn meg, av og til har forfriskende like erfaringer/perspektiver som meg. Likevel er det en eller annen forskjellighet der inne som jeg synes er interessant, og gjør at jeg gjerne skulle pleid en mer jevnlig sosial omgang (som ikke nødvendigvis involverte klegging) med det motsatte kjønn. Jeg synes også stemningen i kjønnsblandede grupper ofte er annerledes enn stemningen i grupper dominert av et kjønn, og at denne annerledesheten ofte er positiv. + jeg er mest hetero, lissom, og man har jo en tendens til å treffe folk enten på jobb, fylla eller i hobbysammenheng.

[/REALITYCHECK!]

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/04-2008 kl 10:48
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 10:45
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Zatharee Vis post
JA!! Jeg har kjempelyst til å se en gal vitenskapskvinne-rolle! Ville vært en hærlig lek med stereotyper.
Lag en som er minst like kul som Hans Jæger i løpet av helga (etter oppskriften i rollelagingskapittelet), så bytter jeg dem om. Hvis du er riktig kjapp kan jeg også tigge TH om å tegne den.
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 11:06
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post

(...) jeg gjerne skulle pleid en mer jevnlig sosial omgang (som ikke nødvendigvis involverte klegging) med det motsatte kjønn. (...)
Hva pokker er "klegging"?

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 11:11
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
If you have to ask, you'll never know.

(Ble plutselig litt usikker selv, faktisk...)
Gammel 12/04-2008, 11:12
Medlem

Sitat:
Det er en handling gjerne begått av fulle, innpåslitne og desperate menn. Gir uttelling sørgelig ofte/sjelden.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/04-2008 kl 11:14
Svar med sitat
Gammel 12/04-2008, 11:14
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

En klegg er et skikkelig jævlig insekt som biter. De er skikkelig innpåslitne. Det er vel der det kommer fra tenker jeg.
Gammel 12/04-2008, 11:20
Medlem

Hihi. Forum er litt som en sakte samtale der man slipper å se folk. Og kan meta-diskutere samtalen på MSN mellom slagene.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Emner
itras by

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:22.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2019 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia