E-sport står for ”Elektronisk Sport”, eller på engelsk ”Electronic Sports”, og brukes som et samlebegrep på konkurranser, turneringer, og andre prestasjonsutøvelser basert på dataspill. Interessen for e-sport har økt kraftig i løpet av de siste årene både i Norge og internasjonalt.
Et økende antall utøvere livnerer seg av e-sport på et profesjonelt eller semiprofesjonelt nivå. Samtidig har e-sport utviklet seg til å bli en viktig hobby for millioner av spillentusiaster verden over. Det norske e-sport miljøet begynte å vokse fram på slutten av nittitallet sammen med den norske ”dataparty”-scenen. På arrangementer som ’The Gathering’ og ’Polar Party’ kunne spillere møtes og delta i turneringer i spill som Starcraft, Counter-Strike og Quake III: Arena. På 2000 tallet fortsatte det å dukke opp flere dataparty’er samtidig som økt utbredelse av bredbånd gjorde det lettere for folk å spille med hverandre på nettet.
Hyperion har flere foreninger som enten arrangerer e-sport turneringer og treff, eller som selv har et e-sport lag.