Datakultur er en samlebetegnelse for flere typer arrangementer. Til felles har disse arrangementene det at de samler ungdom med en felles interesse for dataspill og annen digital kultur.
Dataspill og gaming er en av Norges største fritidsinteresser. I 2020 viste Medietilsynet av at nær ni av ti norske 9 –18-åringer spiller dataspill på en eller annen måte. Enten det er på PC, konsoll eller på mobil, så er fokuset på lek, moro og ofte samarbeid en fellesnevner for denne aktiviteten.
LAN-partyer eller datatreff beskriver et arrangement der deltakere har med seg en datamaskin eller konsoll og spiller dataspill sammen. Dette er desidert den største fritidsinteressen blant Hyperion sine medlemmer.
E-sport står for ”Elektronisk Sport”, eller på engelsk ”Electronic Sports”, og brukes som et samlebegrep på konkurranser, turneringer, og andre prestasjonsutøvelser basert på dataspill.
Spillmaking er en liten, men allikevel viktig del av dataspill verden. Noen må tross alt lage all moroa! Noen foreninger i Hyperion har fokus på å designe eller lage spill dataspill. Dette gjøres ofte på arrangement samtidig som Global Game Jam, der deltakere får 48 timer til å lage et spill uten tid til å forberede seg.
Hyperion er en landsomfattende organisasjon. Vi er organisert lokalt gjennom enkeltstående medlemsforeninger, regionalt ved regionslag, og sentralt ved et Landsting og dets valgte organer. I menyen over kan du lese mer om de forskjellige.
I 2019 hadde Hyperion 136 medlemsforeninger, og i underkant av 20’000 medlemmer og er en organisasjon i stadig vekst. Blant Hyperions større medlemforeninger finner man bl.a. Kreativ Aktiv Norsk DataUngdom (KANDU), Torucon og Spillforeningen Arcon.